MUDr. Dana Maňasková

  • medicinman.cz
  • Činnost
    • Metabolic Balance®
  • Nemoci a symptomy
  • Léky, látky a laboratorní testy
  • Postupy a metody
  • P-o-traviny, rostliny aj.
  • Papírování
  • Zajímaví lidé a činnosti
  • Odborná pracoviště
  • Odborné odkazy
  • Obecné odkazy a tipy
  • Kalendář akcí
  • CV a kredity
  • Vlastní fotografie
  • Bazar

Vyhledávání na medicinman.cz
 

Školní zralost a připravenost

  • Na konci předškolního období
  • Požadavkem je pouze dosažení věku a odpovídající vývojové úrovně

Školní zralost

  • Zejména hledisko biologické - zrání psychických funkcí
  • Se projevuje v reaktivitě dítěte, zvláště v:
    • Odolnosti
    • Schopnosti koncentrace pozornosti
    • V rozvoji senzomotorických funkcích
    • Lateralitě
    • Ve zrakové a sluchové percepci
  • Přiměřené psychické stabilitě a odolnosti vůči zátěži (Švingalová, 2003, s. 43)
  • Zralost tělesná
  • Zralost kognitivní
  • Zralost emoční
  • Zralost motivační
  • Zralost sociální

Školní připravenost

  • Hledisko výchovné a socializační
  • Kompetence vázané na učení a působení sociálního prostředí
  • Osvojené znalosti, dovednosti a návyky
  • Aby dítě chápalo hodnoty a význam školního vzdělávání
  • Ovlivněna motivací, kterou dítě dostává hlavně ze strany rodiny
  • Většinou se provádí vyšetření:
    • Psychologické
    • Speciálně pedagogické
    • U zdravotně handicapovaných dětí provádí vyšetření speciálně pedagogické centrum (Švingalová, 2003)
    • Pediatrické

Jen velmi málo dětí splňuje všechny vyjmenovaná znaky školní zralosti. Lze očekávat, že určité potřebné vlastnosti se u dítěte vyvinou ještě v průběhu 1. školního roku při dobrém vedení učitelky a za podpory rodičů doma. [1]


Hlediska posuzování školní zralosti a připravenosti

  • Chronologický věk vstupu dítěte do školy
    • V České republice je vstup do školy v optimálních případech limitován dovršením 6-ti let k 31. srpnu
  • Dříve tzv. Filipínská míra
    • Dítě bylo zralé, když si dosáhlo rukou přes hlavu na ucho na opačné straně
    • V současnosti se užívá jen občas
      • Končetiny rostou rychleji než obvod hlavy
  • Kapalínův index - posouzení vztahu mezi:
    • Růstovým věkem (poměr výšky a váhy)
    • školní zralostí (prospěchem)
      • Např. 120 cm / 20 kg = růstový věk 6 - čím vyšší, tím lze předpokládat vyšší školní zralost
  • Hledisko kognitivní
    • Posuzuje psycholog
    • Speciální pedagog
    • Jedná se o vyšetření inteligence
  • Vyhraněnost laterality
  • Obecná informovanost dítěte
  • Emoční hledisko
  • úroveň autoregulace citů a impulsů,
  • Regulace uspokojování svých potřeb
  • Morální zralost
    • Základy chápání norem a hodnot, podle kterých by mělo ovládat své chování.
  • Motivační hledisko
    • úkolová a volní zralost - zralost pro plnění úkolů
    • Cílevědomost
    • Vytrvalost
  • Hledisko sociální
    • Schopnost dítěte přijmout novou roli školáka
    • Samostatnost
    • Spolupráce
    • Kooperace
    • Submise
    • Podřízení se autoritě, apod.
  • Jiráskův test školní zralosti – modifikace Kernova testu - ze tří subtestů:
    • Kresba mužské postavy
    • Nápodoba psacího písma
    • Obkreslení skupiny teček
  • Reverzní test(Edfeldtův)
    • úroveň zrakové diferenciace
    • úroveň reverzních tendencí (zaměňování zrcadlových tvarů)

Když dojde ke zjištění, že dítě není zralé ani připravené pro zahájení školní docházky, navrhuje se:

  • Odklad školní docházky
  • Měla by být navržena i opatření, která zajistí stimulaci oblastí, ve kterých dítě nesplňuje požadavky pro vstup do školy [1]
  • Podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání(školský zákon) jsou do mateřských škol většinou přijímány děti ve věku od 3 do 6 let, případně starší dítě s odkladem školní docházky, nejpozději však do začátku školního roku, v němž dosáhne 8 let.
  • Předškolní edukace je nepovinná, ale je vhodné hlavně pro:
    • Děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky
    • Děti s odkladem školní docházky
      • Tyto děti byly do mateřské školy přijímány přednostně a bezplatně
Literatura

[1] BC. CHRÁSTOVÁ, Lenka . EDUKATIVNĚ STIMULAČNÍ SKUPINY : V MATEŘSKÉ ŠKOLE [online]. Brno : ?, 2007. ? s. Diplomová práce. MASARYKOVA UNIVERZITA, PEDAGOGICKÁ FAKULTA, Katedra speciální pedagogiky. Dostupné z WWW: < is.muni.cz/th/69716/pedf_m/diplomova_prace.txt >.


Generátor citací


O úroveň výše

Poslední aktualizace: 17. 3. 2011 21:06:55
© Dana Maňasková 2010, IČO: 88132242
e-mail