Rozvoj grafomotoriky předškolních dětí
Psací pomůcky
- Tužky s trojhranným profilem
- Podporují navození správného držení psacího náčiní [1]
Držení těla
- Dohled nad tím, aby děti při grafomotorických cvičeních, kreslení, stolování a činností u stolu seděly se správným držením těla
- Čím lepší a přesnější jsou pohyby rukou dítěte, tím lepších a rychlejších výsledků může dosáhnout při nácviku grafomotorické obratnosti [1]
Rozvoj jemné motoriky
- Kreslení
- Malování
- Vybarvování
- Obkreslování
- Kreslení dle šablon
- Stříhání
- Vytrhávání a skládání z papíru
- Modelování z plastelíny, hlíny a dalších modelářských hmot
- Manipulace s drobnými částmi:
- Stavebnice
- Mozaiky
- Navlékání korálků
- Zapínání knoflíků,… [1]
- Cvičení, která rozvíjí hmatové vnímání bez zrakové podpory:
- Poznávat nejrůznější předměty, přírodniny, apod.
- Hraní si s provázky - úkoly:
- Na jednom provázku udělej uzlík
- Z dalšího udělej kruh tak, že svážeš oba konce k sobě
- Na další navleč korálek
- Svaž všechny provázky dohromady, ať uděláš co nejdelší provázek… [1]
Lateralita
- činnostmi, kterými rozvíjíme motoriku rukou zároveň vyhraňujeme i lateralitu
- Přednostní užívání jednoho z párových orgánů
- Ruka, noha, oko, ucho [1]
- Při nástupu do školy by mělo přednostně užívat dominantní ruku
- Mezi 3. – 4. rokem dítěte
- Není-li ke konci předškolního věku jasné, která ruka je dominantní, měli by rodiče navštívit odborníka na test laterality [1]
Cvičení grafomotoriky
1. Celkové uvolnění svalů relaxací
- „Hadráček“, který uvolní ruce, nohy, pocítí jejich těžkost, gumovost, apod. Zpočátku relaxujeme vleže, později i v sedě. [1]
2. Cvičení jemné motoriky rukou spojené s říkankou
- Hra na klavír… [1]
3. Rozcvičovací cviky na uvolnění ruky, tzv. jednotahovky [1]
- Nejprve obtahuje prstem [1]
- Pak obkresluje vzor jedním tahem [1]
- Stopa je vedena podle předlohy [1]
- Nemusí se snažit o samostatné vystižení tvaru [1]
- Naučí se při kreslení uvolnit ruku, uvolnit křečovité držení tužky a správnému držení psacího náčiní a vytvořit optimální tlak na podložku. [1]
- Rozcvičovací cviky může učitel nejprve využívat ve svislé poloze ve větším měřítku nakreslené na tabuli, děti vzor obtahují prstem, křídou [1]
- Pak učitel na vzor přidělá průklepový papír, dá také do svislé polohy a dítě tužkou vzor obkresluje [1]
- Pak obtahování vzorů ve vodorovné poloze, na stole [1]
- Dítě vzor obtahuje ve stoje a pak v sedě [1]
- Obtahování je pro některé děti přijatelnější než samotné kreslení, které se jim nemusí dařit. Při obtahování bývají úspěšnější, což je pozitivně motivuje. Pohyby ruky jsou pak více plynulé, ruka uvolněná. [1]
- Pro usnadnění pohybu a spojení zvuku se psaním doplňujeme cviky jednoduchými rytmickými říkankami. [1]
- 3 vývojové linie:
- 1. nácvik kruhu, vodorovné i svislé čáry a vlny libovolně přes sebe.
- 2. souměrné vlny, spirála, „zuby“, soustředné kruhy a šikmé čáry plné i přerušované
- 3. cvičení horního a dolního oblouku, horní a dolní smyčky
Literatura
[1] BC. CHRÁSTOVÁ, Lenka . EDUKATIVNĚ STIMULAČNÍ SKUPINY : V MATEŘSKÉ ŠKOLE [online]. Brno : ?, 2007. ? s. Diplomová práce. MASARYKOVA UNIVERZITA, PEDAGOGICKÁ FAKULTA, Katedra speciální pedagogiky. Dostupné z WWW: < is.muni.cz/th/69716/pedf_m/diplomova_prace.txt >.