MUDr. Dana Maňasková

  • medicinman.cz
  • Zájmy a činnosti
  • Nemoci a symptomy
  • Léky, látky a laboratorní testy
  • Postupy, metody a terapie
  • Dietologie a potravinářství
  • P-o-traviny, rostliny aj.
  • Papírování
  • Zajímaví lidé a činnosti
  • Odborná pracoviště
  • Odborné odkazy
  • Obecné odkazy a tipy
  • Kalendář akcí
  • CV a kredity
  • Fantazie, nápady a snění
  • GDPR

Vyhledávání na medicinman.cz
 

Rozvoj grafomotoriky předškolních dětí

Psací pomůcky

  • Tužky s trojhranným profilem
    • Podporují navození správného držení psacího náčiní [1]

Držení těla

  • Dohled nad tím, aby děti při grafomotorických cvičeních, kreslení, stolování a činností u stolu seděly se správným držením těla
    • Čím lepší a přesnější jsou pohyby rukou dítěte, tím lepších a rychlejších výsledků může dosáhnout při nácviku grafomotorické obratnosti [1]

Rozvoj jemné motoriky

  • Kreslení
  • Malování
  • Vybarvování
  • Obkreslování
  • Kreslení dle šablon
  • Stříhání
  • Vytrhávání a skládání z papíru
  • Modelování z plastelíny, hlíny a dalších modelářských hmot
  • Manipulace s drobnými částmi:
    • Stavebnice
    • Mozaiky
    • Navlékání korálků
    • Zapínání knoflíků,… [1]
  • Cvičení, která rozvíjí hmatové vnímání bez zrakové podpory:
    • Poznávat nejrůznější předměty, přírodniny, apod.
  • Hraní si s provázky - úkoly:
    • Na jednom provázku udělej uzlík
    • Z dalšího udělej kruh tak, že svážeš oba konce k sobě
    • Na další navleč korálek
    • Svaž všechny provázky dohromady, ať uděláš co nejdelší provázek… [1]

Lateralita

  • činnostmi, kterými rozvíjíme motoriku rukou zároveň vyhraňujeme i lateralitu
  • Přednostní užívání jednoho z párových orgánů
    • Ruka, noha, oko, ucho [1]
  • Při nástupu do školy by mělo přednostně užívat dominantní ruku
    • Mezi 3. – 4. rokem dítěte
    • Není-li ke konci předškolního věku jasné, která ruka je dominantní, měli by rodiče navštívit odborníka na test laterality [1]

Cvičení grafomotoriky

1. Celkové uvolnění svalů relaxací

  • „Hadráček“, který uvolní ruce, nohy, pocítí jejich těžkost, gumovost, apod. Zpočátku relaxujeme vleže, později i v sedě. [1]

2. Cvičení jemné motoriky rukou spojené s říkankou

  • Hra na klavír… [1]

3. Rozcvičovací cviky na uvolnění ruky, tzv. jednotahovky [1]

  • Nejprve obtahuje prstem [1]
  • Pak obkresluje vzor jedním tahem [1]
  • Stopa je vedena podle předlohy [1]
  • Nemusí se snažit o samostatné vystižení tvaru [1]
  • Naučí se při kreslení uvolnit ruku, uvolnit křečovité držení tužky a správnému držení psacího náčiní a vytvořit optimální tlak na podložku. [1]
  • Rozcvičovací cviky může učitel nejprve využívat ve svislé poloze ve větším měřítku nakreslené na tabuli, děti vzor obtahují prstem, křídou [1]
  • Pak učitel na vzor přidělá průklepový papír, dá také do svislé polohy a dítě tužkou vzor obkresluje [1]
  • Pak obtahování vzorů ve vodorovné poloze, na stole [1]
    • Dítě vzor obtahuje ve stoje a pak v sedě [1]
    • Obtahování je pro některé děti přijatelnější než samotné kreslení, které se jim nemusí dařit. Při obtahování bývají úspěšnější, což je pozitivně motivuje. Pohyby ruky jsou pak více plynulé, ruka uvolněná. [1]
  • Pro usnadnění pohybu a spojení zvuku se psaním doplňujeme cviky jednoduchými rytmickými říkankami. [1]
  • 3 vývojové linie:
    • 1. nácvik kruhu, vodorovné i svislé čáry a vlny libovolně přes sebe.
    • 2. souměrné vlny, spirála, „zuby“, soustředné kruhy a šikmé čáry plné i přerušované
    • 3. cvičení horního a dolního oblouku, horní a dolní smyčky

Literatura

[1] BC. CHRÁSTOVÁ, Lenka . EDUKATIVNĚ STIMULAČNÍ SKUPINY : V MATEŘSKÉ ŠKOLE [online]. Brno : ?, 2007. ? s. Diplomová práce. MASARYKOVA UNIVERZITA, PEDAGOGICKÁ FAKULTA, Katedra speciální pedagogiky. Dostupné z WWW: < is.muni.cz/th/69716/pedf_m/diplomova_prace.txt >.


Generátor citací


O úroveň výše

Poslední aktualizace: 17. 3. 2011 23:18:57
© Dana Maňasková, metabalance.cz
e-mail