Homo sapiens stupidus - František Koukolík aj.
František Koukolík, Jana Drtilová:
- Život s deprivanty II. Základy stupidologie
- Praha, Galén, 2002, rukopis byl dokončen v roce 2000.
- Vzpoura deprivantů
- Galén, Praha 2006, nové, přepracované vydání
- Iracionalita
- Racionalita
- Propaganda a logické klamy
František Koukolík:
- Sociální mozek
- Karolinum, Praha 2006
- Proč se Dostojevskij mýlil? (O vědomí, empatii, altruismu, lásce, zlu a religiozitě)
- Galén, Praha 2007
František Koukolík, Jana Drtilová:
- Život s deprivanty II. Základy stupidologie
- Praha, Galén, 2002, rukopis byl dokončen v roce 2000.
- Vzpoura deprivantů
- Galén, Praha 2006, nové, přepracované vydání
- Iracionalita
- Racionalita
- Propaganda a logické klamy
František Koukolík:
- Sociální mozek
- Karolinum, Praha 2006
- Proč se Dostojevskij mýlil? (O vědomí, empatii, altruismu, lásce, zlu a religiozitě)
- Galén, Praha 2007
Proč se nebude konat ráj?
Ve všech kulturách světa lidé například třídí barvy, zvířata i nástroje, mluví, vaří, spolupracují, tancují...
- Vlastnosti a druhy chování společné všem lidem
- Funkční systémy mozku
- Evolučně geneticky kódované
- Společný základ jazyka "lidština"
- Kulturní univerzálie
Utopická vize lidské nátury - budoucího ráje
- Křesťanského
- Socialistického
- Verze levicová
- Vychází z představ o:
- Spolupráci
- Dobrotě
- Rovnosti
- Spravedlnosti
- O světě bez násilí a válek
Tragická vize lidství
- Pravicová z představy o:
- Osamělých
- Ekonomicky racionálních - tedy sobeckých jedinců
- Budujících ráj kapitalistický, řízený neviditelnou rukou trhu
- říznutou protestantským fundamentalismem
- V soutěži o světové zdroje se opírá o plné moci Pánaboha
- Proč se podle evolučních psychologů ráj nebude konat?
- Cestu do ráje přehrazuje cca 7 klíčových vlastností lidské chásky:
- Kulturních univerzálií, které si neseme v genech, mozku i ve svatém písmu
7 Klíčových vlastností
1) Přednost rodinné vazby
- Ve všech lidských společnostech jsou na 1. místě rodinné vazby
- Z nich plyne přednost pro příbuzné a dědictví
2) Lehkost šizuňků
- Parazité poškozují vzájemnost čili reciprocitu - já tobě, takže ty mně.
- Jakmile se reciprocitu nepodaří ohlídat, začne se rychle hroutit vztah jednotlivců ke skupině a lidé demoralizují.
- Ve skupině nad 100 lidí obtížné a nákladné reciprocitu uhlídat
- Potřebujete výkonný a nezkorumpovaný policejní sbor
- Dokazují to všechny praktické pokusy o vybudování ideálních komunit
- Komunismus
- Kapitalismus
- Kibucy
3) Nadřazenost a násilí
- Obecný výskyt nadřazeného a násilného chování ve všech společnostech, za nimiž jsou genetické a neurologické mechanismy.
- Selekční výhoda...
4) Tvorba skupin a fobie z cizícho
- Výskyt skupinového pocitu
- My jsme vyvolenci Boží
- My jsme nejlepší
- Zatímco oni jsou bezbožná chamraď s divnými (sexuálními atd.) zvyky
- Obecný výskyt nepřátelského vztahu k »cizím« skupinám.
5) Dědičnost
- Např. inteligence, ale i antisociální chování do jisté míry dědí.
- S každou generací dětí, vznikne nerovnost i v ekonomicky nejspravedlivější společnosti
- V každé generaci se musí znovu vyrovnávat se vztahem rovnosti a svobody
- Nikdo nemůže za to, že přijde na svět s podprůměrným intelektem
- Proč tedy na tom mám být v životě hůř jen z tohoto důvodu? řekne si.
6) Stupidita
- Zcela obecný výskyt
- Není nevědomostí, omylem ani klinickou hloupostí
- čím vyšší IQ a podíl na moci, tím je stupidita efektivnější
- Více než 20 dosud objevenými způsoby
- Sebeklamem
- Zkreslováním
- Propagandou
- Poslušností...
- Umožňuje jedincům i skupinám:
- Zastírat nepříjemné skutečnosti
- Dokonale se odříznout od reality
- Stavět virtuální světy
7) Morální cit a chování
- Jejich křehkou stránkou je, že se týká hlavně
- Příbuzných
- Přátel
- Vlastního klanu nebo organizace
- V případě lidí dalších se už spíše zaměňuje za:
- Konformitu
- Pozici na sociálním žebříčku
- Představu o mravní čistotě ideálů vlastní skupiny a nečistotě stejných ideálů cizí skupiny.
Druh Homo sapiens stupidus to nemá lehké
- Vybaven
- Racionalitou
- Iracionalitou
- Absurditou
- Stupiditou
- Svatými písmy
- Postmoderní filosofií
- Chodí v kruhu svých závor
Proč se nebude konat ráj?
Ve všech kulturách světa lidé například třídí barvy, zvířata i nástroje, mluví, vaří, spolupracují, tancují...
- Vlastnosti a druhy chování společné všem lidem
- Funkční systémy mozku
- Evolučně geneticky kódované
- Společný základ jazyka "lidština"
- Kulturní univerzálie
Utopická vize lidské nátury - budoucího ráje
- Křesťanského
- Socialistického
- Verze levicová
- Vychází z představ o:
- Spolupráci
- Dobrotě
- Rovnosti
- Spravedlnosti
- O světě bez násilí a válek
Tragická vize lidství
- Pravicová z představy o:
- Osamělých
- Ekonomicky racionálních - tedy sobeckých jedinců
- Budujících ráj kapitalistický, řízený neviditelnou rukou trhu
- říznutou protestantským fundamentalismem
- V soutěži o světové zdroje se opírá o plné moci Pánaboha
- Proč se podle evolučních psychologů ráj nebude konat?
- Cestu do ráje přehrazuje cca 7 klíčových vlastností lidské chásky:
- Kulturních univerzálií, které si neseme v genech, mozku i ve svatém písmu
7 Klíčových vlastností
1) Přednost rodinné vazby
- Ve všech lidských společnostech jsou na 1. místě rodinné vazby
- Z nich plyne přednost pro příbuzné a dědictví
2) Lehkost šizuňků
- Parazité poškozují vzájemnost čili reciprocitu - já tobě, takže ty mně.
- Jakmile se reciprocitu nepodaří ohlídat, začne se rychle hroutit vztah jednotlivců ke skupině a lidé demoralizují.
- Ve skupině nad 100 lidí obtížné a nákladné reciprocitu uhlídat
- Potřebujete výkonný a nezkorumpovaný policejní sbor
- Dokazují to všechny praktické pokusy o vybudování ideálních komunit
- Komunismus
- Kapitalismus
- Kibucy
3) Nadřazenost a násilí
- Obecný výskyt nadřazeného a násilného chování ve všech společnostech, za nimiž jsou genetické a neurologické mechanismy.
- Selekční výhoda...
4) Tvorba skupin a fobie z cizícho
- Výskyt skupinového pocitu
- My jsme vyvolenci Boží
- My jsme nejlepší
- Zatímco oni jsou bezbožná chamraď s divnými (sexuálními atd.) zvyky
- Obecný výskyt nepřátelského vztahu k »cizím« skupinám.
5) Dědičnost
- Např. inteligence, ale i antisociální chování do jisté míry dědí.
- S každou generací dětí, vznikne nerovnost i v ekonomicky nejspravedlivější společnosti
- V každé generaci se musí znovu vyrovnávat se vztahem rovnosti a svobody
- Nikdo nemůže za to, že přijde na svět s podprůměrným intelektem
- Proč tedy na tom mám být v životě hůř jen z tohoto důvodu? řekne si.
6) Stupidita
- Zcela obecný výskyt
- Není nevědomostí, omylem ani klinickou hloupostí
- čím vyšší IQ a podíl na moci, tím je stupidita efektivnější
- Více než 20 dosud objevenými způsoby
- Sebeklamem
- Zkreslováním
- Propagandou
- Poslušností...
- Umožňuje jedincům i skupinám:
- Zastírat nepříjemné skutečnosti
- Dokonale se odříznout od reality
- Stavět virtuální světy
7) Morální cit a chování
- Jejich křehkou stránkou je, že se týká hlavně
- Příbuzných
- Přátel
- Vlastního klanu nebo organizace
- V případě lidí dalších se už spíše zaměňuje za:
- Konformitu
- Pozici na sociálním žebříčku
- Představu o mravní čistotě ideálů vlastní skupiny a nečistotě stejných ideálů cizí skupiny.
Druh Homo sapiens stupidus to nemá lehké
- Vybaven
- Racionalitou
- Iracionalitou
- Absurditou
- Stupiditou
- Svatými písmy
- Postmoderní filosofií
- Chodí v kruhu svých závor
Základy stupidologie: Stupidita
Stupidita NENÍ:
- Nadávka
- Mentální retardace
- Na výši IQ je nezávislá
- Nejefektivnější u lidí mocných s IQ přes 140
- Nevědomost
- Omyl [1]
Stupidita JE:
- Dysfunkční, přitom normální duševní proces
- Blokuje učení a/nebo přizpůsobování
- Epistemologické, sociální a morální rozměry
- Obvykle interakce dvou vzájemně provázaných poškozujících vlastností
- Psychoticky bludné neschopnosti sbírat informace
- Neurotické neschopnosti uvést do souladu (vlastní) chování s nahodilými proměnami zevního prostředí [1]
- Selhávání v efektivním získávání a užívání informací [1]
- Způsob, kterým lidská mysl dociluje kompromis mezi
- Svou neschopností přímé interakce s informacemi přicházejícími z fyzikálního prostředí
- Odměnami, jejichž zdrojem je sociální prostředí [1]
- Naučené poškozování procesu učení
- Normální dysfunkční psychologický jev
- Vytvořené schéma jazykovým zkreslením a sociálními normami
- Vytvoří prostřednictvím neurotického paradoxu pozitivní zpětnovazebný systém
- Dovede chování do maladaptivních krajností [1]
- Zhroucení mechanismu zpětné vazby mezi chováním, a prostředím, podmíněná funkcí Schématu [1]
Pojem "nevíme" má dva významy.
- Informace, která v prostředí je, není zjistitelná
- Klíčová data jsou, ale jedinec nebo skupina jim nevěnuje pozornost [1]
Agnosie
- Radioaktivita do Becquerelova objevu
- Infekční příčiny nemocí do objevů Pasteurových a Kochových [1]
Ignorance
- Nedostatečné sledování prostředí v okolí jaderných elektráren
- Nedostatečné sledování nemocničního prostředí, potravinářských továren aj.
- Některé informace z prostředí mohou narušovat individuální a/nebo skupinové schéma tak vážně, že adaptací je ignorace [1]
- Víra v boha a zázraky, kuřáci a jiní závislí, politická orientace aj. [1]
Neurotický paradox
- Chování k získání bezprostředního, případně krátkodobého blaha nebo výhody
- Bez ohledu na dlouhodobě ničivé důsledky tohoto chování
- Omezuje kritiku
- Nedovoluje inovace
- V dlouhodobé perspektivě maladaptivní [1]
Adaptivní stupidita
- Pomůže jedinci, aby se přizpůsobil normám chování skupiny, do které se dostal
- Přežije ve skupině jen v tom rozsahu, v jakém je ochoten přijmout její stupiditu [1]
Psychotický paradox
- Chování bezprostředně maladaptivní
- Za příslib vysokého úspěchu nebo odměny ve vzdálené, neověřitelné budoucnosti [1]
Život lidských skupin
- Jako rovnováha mezi
- Logickým, racionálním, objektivním zpracováváním informací
- Skupinovou soudržností a spoluprací
Stupidita
- Narušení této rovnováhy z jakékoli strany
- Objektivní, logické, racionální informace mohou poškodit nebo zničit skupinovou spolupráci a soudržnost [1]
- Small%% Logická analýza prokáže rozdíly kvality a kvantity práce mezi jednotlivými členy dosud dobře spolupracující a soudržné skupiny, jejíž členové se mají rádi - může následovat rozpad [1]
- Přílišný důraz na spolupráci a soudržnost narušuje objektivní, logické a racionální zpracování informací [1]
- Odmítnutí očkování proti dětské obrně, si mezi členy náboženského kultu v Holandsku vyžádalo dětské oběti [1]
- Groupthink [1]
Jazyk jako zdroj stupidity
- Slouží výměně informací
- Posiluje skupinovou soudržnost - naději na přežití [1]
- Mluvčí vyjadřují ev. i předstírají oddanou příslušnost ke skupině
- Slovníkem
- Syntaxí i sémantikou
- Společnými metaforami a eufemismy
- Embolickými slovy (často neuroticky opakovanými, obvykle mimo kontext, bez jakéhokoli smyslu) [1]
- Např. i koktání a pokašlávání, aniž je jim to vlastní [1]
- Informace v jazyku jsou nerozlišitelně prostoupeny emocemi jedince i skupiny
- Tyto emoční složky znemožňují využití jazyka jako objektivního nástroje [1]
Jazyk a myšlení
- Jazyk coby funkční systém mozku
- Není závislý na myšlení a myšlení není závislé na jazyku
- Výsostně dobrá spolupráce může přežití ohrozit
- Jazyk (eufemismy a metafory)
- Chrání před citově obtížně zvládnutelnými informacemi
- = druh stupidity
- = druh sociálního obranného mechanismu [1]
- "narovnání cen"
- Neříká, že půjde o zdražování
- říká, že ceny jsou "pokřivené"
- Jen pokřivený jedinec může vyžadovat, aby se nezvyšovaly [1]
- "získáváme strategického partnera"
- Zní lépe než prodej podniku do cizích rukou případně pod cenou, leč s osobním ziskem malé skupiny prodávajících [1]
- "průměrná mzda v republice stoupla"
- Zní lépe, než oznámení, že 1/3 lidí je mzdově nad průměrem, dvě třetiny lidí pod ním [1]
- Jazyk může takto "chránit"
- Před úzkostí plynoucí z poznání prostředí, tak sebe
- Stupidita může podobným způsobem chránit
- členy skupiny nebo celou společnost před rozlišením neschopnosti nebo destruktivity jejích odpovědných činitelů.
- Jazykově podmíněné jedincovo schéma = druh sociálního filtru [1]
Dlouhodobá emoční paměť
- Zásadním způsobem ovlivňuje
- Vnímání a prožívání skutečnosti
- Chování, které z toho plyne [1]
- "růžové brýle", "mít pro někoho slabost"
Orientovaná pozornost
- Určuje, kterým podnětům se budeme věnovat, které opomineme
- Pod výrazným vlivem emoční paměti
- Usnadňuje zpracování složitých sociálních podnětů
- Klíčovým nástrojem jejich zkreslení [1]
- pesimistické ladění, černobílé vidění
Somatický marker - tělesná značka
- Jedna z nejzákladnějších teorií vysvětlujících lidské chování
- Od nejranějšího dětství
- Pro zpracování situací, problémů, nových informací a podobně vytváříme tzv. " tělesné značky" v podobě pocitů
- Můžeme si je, ale nemusíme uvědomovat
- Dány zpětnovazebnou interakcí některých částí mozku a tělesných orgánů
- Mohou probíhat jen v mozku [1]
- Abychom se naučili vztah: složité situace - emoční odpověď
- Nutná nepoškozená činnost prefrontální kůry [1]
Emoční stav
- Dán předchozí individuální zkušeností
- Učením a pamětí [1]
- Emoce se vyjadřují proměnami tělesných stavů
- Srdeční činnosti
- Elektrického kožního napětí aj.
- Reprezentace emočních stavů v mozku
- Přechodné změny činnosti struktur, které rozlišují a zapamatovávají si dotyky, tlak, bolest, napětí aj. "tělesné pocity"
- Pocit radosti
- Vnímáme "v břiše", "na hrudi", "mrazí mne", "jako by ve mně šumělo šampaňské víno" ap. [1]
Emoční zkušenost - opakování
- Somatický stav se již jen reaktivuje
- Reaktivace "tělesného obvodu" [1]
- Somatosensorické informace zpětnovazebně do mozku
- Reaktivace pouze neuronálního obvodu - tělesné orgány "vynechány"
- Vědomé - explicitní - to si uvědomíme, proč jsme se zaradovali nebo znechutili
- Nevědomé - implicitní - neuvědomíme si, proč se jak cítíme
- Pomáhají omezit počet možných rozhodnutí
- Označí je jako "příjemná", "neutrální", "nepříjemná", "dobrá a "špatná"
- Jakoby na ně navěsily označující nápisy = somatické - tělesné markery
- Značky ohlašující tělesný stav [1]
Somatické markery
- Podkladem "slušného chování", "zábran"
- Tlumí impulzivní nápady
- Před započetím akce oznámí pocit:
- "tohle se nedělá"
- "tohle je neslušné"
- "špatné"
- "rouhání"
- "tohle je správné"
- "tak se to dělá" ap. [1]
- Situace s nejistým vyústěním
- Rozhodování podmíněno minulou zkušeností - učením
- Somatické markery pomáhají udělat v krátké době efektivní rozhodnutí
- Neexistují
- Všechna rozhodnutí do značné míry rovna
- Cesta k rozhodnutí náročnější a pomalejší [1]
- Impulzivní chování a nedostatek inhibice obézních, závislých...
- Pomoci s efektivním řešením problému bez přemýšlení
- Nezvladatelným pramenem
- Ochranným krunýřem stupidity [1]
Emoční paměť
- Napěchovaná somatickými markery z raného dětství
- Dosti určuje, jak se budeme
- Chovat k lidem, jejichž tvář, tón hlasu, pohyby, způsob řeči naprosto náhodně připomene z valné části zapomenutou citově kladnou nebo zápornou postavu
- K novým a neznámým jevům, novým informacím
- Ovlivňuje sexuální chování [1]
- Láska na 1. pohled, antipatie a nenávisti na 1. pohled
- Podkladem somatické markery
- Vzájemná láska na první pohled / vzájemné antipatie
- Důsledek náhodného setkání jedinců s podobnými somatickými markery
- "spirálový, případně lavinový efekt"
- Chování jedince A vyvolá stejnou odpověď v chování jedince B
- Odpověď pozitivní zpětnou vazbou ("zpevňováním", reinforcing)
- Další krok ve stejném směru u jedince A (případně mylné přesvědčení o jedinci B je chováním tohoto jedince posíleno, atd.) [1]
- Karma
- Zbavit se vlivu vlastních somatických markerů
- Dlouholetou zkušenost a výcvik
- Do jaké míry je to možné - plně v.s. nikoli [1]
Schéma jako zdroj stupidity
- Verbálně behaviorální konstrukt, jehož prostřednictvím vnímáme situace v jazykových souvislostech soustavně zkreslujících vstupující informaci tak, aby posilovalo samo sebe na vrub zneklidňujících dat, která jsou s ním v rozporu [1]
- Kognitivní - poznávací program
- Určuje způsob poznávání
- Schématům lidi naučí sociální prostředí
- Citově jsou schémata vázána prostřednictvím slovních označení, "nálepek", které mohou probouzet somatické markery
- Bez většího ohledu na skutečnost "nálepky" určují, co je svět.
- Výhodné i nevýhodné
- Pomáhá při řešení problémů, které byly úspěšně vyřešeny již v minulosti.
- Může zabránit ve vnímání a rozlišování nových skutečností a problémů
- Bez ohledu na výši IQ, zkušenost a případnou genialitu jeho nositele
- Genius Niels Bohr, považoval konstrukci laseru za nemožnou, protože byla podle jeho názoru v rozporu s úhelným kamenem kvantové teorie, na jejímž vzniku se podílel
- Podobně pak i I.I.Rabi a další fyzici, protože princip laseru měl odporovat 2. termodynamickému zákonu [1]
- M.R. Capecchi o „vyrážení genů“ považovala skupina expertů z amerických Národních ústavů zdraví za nesmyslný. 2007 získal podíl na Nobelově ceně za medicínu a fysiologii. [1]
- Mnohé jiné i osudové "podcenění" zejména při skupinových interakcích, kde je v sázce prestiž
- Taktické chyby ve válce
- špatné investice
- Lékařské diagnostické omyly [1]
Vrůstání dětí do společnosti - vznik individuálního Schématu
- Prostřednictvím rodiny a školy
- Děti vysoce docilní = podléhají
- Vlivu rodičů, vrstevníků, učitelů
- Zaměstnavatelů, reklamy, propagandy, případně indoktrinace [1]
- Kritickému, samostatnému myšlení se děti přímo a systematicky téměř neučí !!!
- Daleko systematičtěji jsou učeny:
- sociální, náboženské a politické konformitě
- Bez ohledu na míru stupidity, kterou konformita nese !!!
- Nejnápadnější v totalitních systémech jakéhokoli druhu [1]
Vztah jedince a společnosti jako zdroj stupidity
- Automatismus lidského prožívání a chování není kritické myšlení ale:
- Hluboká a zásadní potřeba být členem skupiny
- Potřeba nebýt osamělý, vyvržený
- Potřeba být oblíbený, milován
- Bez ohledu na míru, se kterou toto prožívání a chování přispívá ke skupinové stupiditě [1]
- Bez ohledu na míru uvědomění si toho [1]
- Náboženské organizace, zhoubné kulty
- "světská náboženství" - politické strany
- Bez náročného celoživotního výcviku naše vědomí není "orgán"
- Kritického sběru informací
- Nezaujatého učení
- Logické analýzy [1]
- Vědomí lidí je především "orgánem"
- Důvěry
- Víry
- Přesvědčení
- Názoru (belief)
- Proto jsme tak snadno manipulovatelní [1]
- Welles (1986, 1995) hlavní kulturní příčiny soudobé stupidity
- Stát (včetně politických stran)
- Církve [1]
- Hluboká, nejlépe zcela nekritická víra v prohlašované ideály těchto skupin, zabraňuje jejich členům pochopit, že smyslem jak jejich víry, tak jejich chování je
- Udržet skupinové schéma !!!
- Udržet skupinu (a její vnitřní mocenskou hierarchii) !!!
- Teprve nakonec pomáhat skupině zvládat proměny svého zevního i vnitřního prostředí [1]
V rámci skupinových interakcí se lidé snaží
- Daleko více:
- Udržovat a prodlužovat užitečné sociální vztahy !!!
- Než:
- Přinášet nové informace
- Být poctiví, čestní
- Něco se dozvědět [1]
Ve jménu uchování organizace, zejména její hierarchie !!!
- Běžně obětují cíle, pro které skupina vznikla, o nichž systematicky, případně celá staletí tvrdí, že je stále má
- Notorickým příkladem nerozborné stupidity tohoto druhu jsou
- Náboženské organizace
- Politické organizace všech dob a míst [1]
Izolace od reality je od výkonu moci neoddělitelná."
- Mocenské špičky mohou ztratit kontakt s realitou téměř úplně a žít převážně svým vnitřním životem. Např.: :
- špičky kněžských i politických hierarchií Mayů
- Císařského Říma
- Inků
- Mocní všech církví v průběhu historie
- Mocenské špičky Francie před revolucí r. 1789
- Carského Ruska v průběhu 1. světové války
- Hitlerovo okolí v závěru 2. světové války
- Gerontokracie Brežněva 70-80. léta 20.století [1]
Groupthink - "skupinové myšlení"
- častý, svérázný, nebezpečný druh skupinové stupidity obvykle vysoce inteligentních lidí
- Irving Janis 1972, 1983
- "Způsob myšlení, kterému lidé propadnou, jsou-li členy výrazně soudržné skupiny, v níž snaha po dosažení jednomyslnosti zvítězí nad motivací k věcnému hodnocení možnosti jednat jinak."
- Může postihnout jakoukoli vysoce soudržnou skupinu, která
- Musí dojít ke správnému rozhodnutí
- Je pod výrazným tlakem
- Míry odpovědnosti
- Nedostatku času [1]
- Proto se týká hlavně
- špičkových politiků
- štábních důstojníků
- Církevních špiček
- Vůdců mafiánských organizací
- Skupin expertů ve vědě, průmyslu, ekologii
- Skupinových lékařských konzilií [1]
- Co rodina ?
Příznaky skupinové stupidity typu groupthink:
1. Iluze nezranitelnosti, neporanitelnosti
- Přesvědčení, že se skupina nemůže dopustit chyby
- že všechno musí dobře dopadnout [1]
- Chybné rozhodnutí získá "správné" vysvětlení
- Skupinové schéma označí nežádoucí skutečnosti žádoucími slovními nálepkami
- Souvisí s funkcí výše popsaných somatických markerů
- Podobně jako chování popsané v dalších bodech [1]
- Přesvědčení, že "ve více hlavách musí nutně být více rozumu"
- Skupina nutně ví víc než jedinec, je nutně moudřejší a zkušenější [1]
5. Autocenzura
- Jakmile člena skupiny napadnou "nežádoucí", "hříšné", "kacířské" myšlenky, potlačí je, případně se z nich vyzpovídá nadřízenému členu skupiny.
- Tři budhistické opičky (1. zakrývá oči, 2. uši a 3. ústa) = vyjádření "správného postoje":
- Jedinec chyby, které rozlišuje, nevidí ani neslyší, nemluví o nich, ani o jejich možných anebo skutečných důsledcích !!! [1]
- Nevyjadřují své skutečné pocity nad tím, co se děje !!!
- Nevyjadřuje-li nikdo nesouhlasný názor, posiluje se pocit, že je vše v pořádku.
- Vzniká iluze jednomyslnosti [1]
- Autocenzura a tlak na případně nekonformní členy skupiny se dá považovat za prostředky, jimiž se pocit harmonie udržuje !!! [1]
- Někteří členové skupiny (self-appointed mindguards) se této role spontánně chápou a bývají vysoce výkonní !!! [1]
- Volí jednu myšlenku, které se drží.
- Začne přehlížet námitky a skutečnosti, které svědčí v neprospěch vlastních úvah nebo řešení problému.
- V množině možných řešení tím pádem může přehlédnout řešení, které je optimální. [1]
- Skupina přestane zkoumat rizika řešení, které zvolila, včetně nákladů, které jsou s ním spjaté.
- Je lhostejná vůči špatným nebo katastrofálním důsledkům svého rozhodnutí i v době, kdy ještě byla možná rozhodnutí odlišná.
- Klíčové informace skupina nevyhledává v dostatečné šířce a hloubce.
- Získané informace skupina obvykle výběrově zkresluje.
- Volí jen některé informace, jiné nevolí nebo vylučuje [1]
- Skupina není schopná znovu uvážit možnosti, které v průběhu procesu zamítla, přestože realita ukazuje, že by uváženy být měly.
- Skupina nemá jasnou podrobnou představu o tom, jak rozhodnutí provede
- Průběh akce podrobně nesleduje
- Nemá plán pro případ náhodných, nečekaných změn [1]
Literatura:
[1] FRANTIŠEK KOUKOLÍK, JANA DRTILOVÁ. Základy stupidologie. Stupidita. Britské listy. 2008-03-10. ISSN 1213-1792. URL < blisty.cz/art/39405.html >.
Základy stupidologie: Stupidita
Stupidita NENÍ:
- Nadávka
- Mentální retardace
- Na výši IQ je nezávislá
- Nejefektivnější u lidí mocných s IQ přes 140
- Nevědomost
- Omyl [1]
Stupidita JE:
- Dysfunkční, přitom normální duševní proces
- Blokuje učení a/nebo přizpůsobování
- Epistemologické, sociální a morální rozměry
- Obvykle interakce dvou vzájemně provázaných poškozujících vlastností
- Psychoticky bludné neschopnosti sbírat informace
- Neurotické neschopnosti uvést do souladu (vlastní) chování s nahodilými proměnami zevního prostředí [1]
- Selhávání v efektivním získávání a užívání informací [1]
- Způsob, kterým lidská mysl dociluje kompromis mezi
- Svou neschopností přímé interakce s informacemi přicházejícími z fyzikálního prostředí
- Odměnami, jejichž zdrojem je sociální prostředí [1]
- Naučené poškozování procesu učení
- Normální dysfunkční psychologický jev
- Vytvořené schéma jazykovým zkreslením a sociálními normami
- Vytvoří prostřednictvím neurotického paradoxu pozitivní zpětnovazebný systém
- Dovede chování do maladaptivních krajností [1]
- Zhroucení mechanismu zpětné vazby mezi chováním, a prostředím, podmíněná funkcí Schématu [1]
Pojem "nevíme" má dva významy.
- Informace, která v prostředí je, není zjistitelná
- Klíčová data jsou, ale jedinec nebo skupina jim nevěnuje pozornost [1]
Agnosie
- Radioaktivita do Becquerelova objevu
- Infekční příčiny nemocí do objevů Pasteurových a Kochových [1]
Ignorance
- Nedostatečné sledování prostředí v okolí jaderných elektráren
- Nedostatečné sledování nemocničního prostředí, potravinářských továren aj.
- Některé informace z prostředí mohou narušovat individuální a/nebo skupinové schéma tak vážně, že adaptací je ignorace [1]
- Víra v boha a zázraky, kuřáci a jiní závislí, politická orientace aj. [1]
Neurotický paradox
- Chování k získání bezprostředního, případně krátkodobého blaha nebo výhody
- Bez ohledu na dlouhodobě ničivé důsledky tohoto chování
- Omezuje kritiku
- Nedovoluje inovace
- V dlouhodobé perspektivě maladaptivní [1]
Adaptivní stupidita
- Pomůže jedinci, aby se přizpůsobil normám chování skupiny, do které se dostal
- Přežije ve skupině jen v tom rozsahu, v jakém je ochoten přijmout její stupiditu [1]
Psychotický paradox
- Chování bezprostředně maladaptivní
- Za příslib vysokého úspěchu nebo odměny ve vzdálené, neověřitelné budoucnosti [1]
Život lidských skupin
- Jako rovnováha mezi
- Logickým, racionálním, objektivním zpracováváním informací
- Skupinovou soudržností a spoluprací
Stupidita
- Narušení této rovnováhy z jakékoli strany
- Objektivní, logické, racionální informace mohou poškodit nebo zničit skupinovou spolupráci a soudržnost [1]
- Small%% Logická analýza prokáže rozdíly kvality a kvantity práce mezi jednotlivými členy dosud dobře spolupracující a soudržné skupiny, jejíž členové se mají rádi - může následovat rozpad [1]
- Přílišný důraz na spolupráci a soudržnost narušuje objektivní, logické a racionální zpracování informací [1]
- Odmítnutí očkování proti dětské obrně, si mezi členy náboženského kultu v Holandsku vyžádalo dětské oběti [1]
- Groupthink [1]
Jazyk jako zdroj stupidity
- Slouží výměně informací
- Posiluje skupinovou soudržnost - naději na přežití [1]
- Mluvčí vyjadřují ev. i předstírají oddanou příslušnost ke skupině
- Slovníkem
- Syntaxí i sémantikou
- Společnými metaforami a eufemismy
- Embolickými slovy (často neuroticky opakovanými, obvykle mimo kontext, bez jakéhokoli smyslu) [1]
- Např. i koktání a pokašlávání, aniž je jim to vlastní [1]
- Informace v jazyku jsou nerozlišitelně prostoupeny emocemi jedince i skupiny
- Tyto emoční složky znemožňují využití jazyka jako objektivního nástroje [1]
Jazyk a myšlení
- Jazyk coby funkční systém mozku
- Není závislý na myšlení a myšlení není závislé na jazyku
- Výsostně dobrá spolupráce může přežití ohrozit
- Jazyk (eufemismy a metafory)
- Chrání před citově obtížně zvládnutelnými informacemi
- = druh stupidity
- = druh sociálního obranného mechanismu [1]
- "narovnání cen"
- Neříká, že půjde o zdražování
- říká, že ceny jsou "pokřivené"
- Jen pokřivený jedinec může vyžadovat, aby se nezvyšovaly [1]
- "získáváme strategického partnera"
- Zní lépe než prodej podniku do cizích rukou případně pod cenou, leč s osobním ziskem malé skupiny prodávajících [1]
- "průměrná mzda v republice stoupla"
- Zní lépe, než oznámení, že 1/3 lidí je mzdově nad průměrem, dvě třetiny lidí pod ním [1]
- Jazyk může takto "chránit"
- Před úzkostí plynoucí z poznání prostředí, tak sebe
- Stupidita může podobným způsobem chránit
- členy skupiny nebo celou společnost před rozlišením neschopnosti nebo destruktivity jejích odpovědných činitelů.
- Jazykově podmíněné jedincovo schéma = druh sociálního filtru [1]
Dlouhodobá emoční paměť
- Zásadním způsobem ovlivňuje
- Vnímání a prožívání skutečnosti
- Chování, které z toho plyne [1]
- "růžové brýle", "mít pro někoho slabost"
Orientovaná pozornost
- Určuje, kterým podnětům se budeme věnovat, které opomineme
- Pod výrazným vlivem emoční paměti
- Usnadňuje zpracování složitých sociálních podnětů
- Klíčovým nástrojem jejich zkreslení [1]
- pesimistické ladění, černobílé vidění
Somatický marker - tělesná značka
- Jedna z nejzákladnějších teorií vysvětlujících lidské chování
- Od nejranějšího dětství
- Pro zpracování situací, problémů, nových informací a podobně vytváříme tzv. " tělesné značky" v podobě pocitů
- Můžeme si je, ale nemusíme uvědomovat
- Dány zpětnovazebnou interakcí některých částí mozku a tělesných orgánů
- Mohou probíhat jen v mozku [1]
- Abychom se naučili vztah: složité situace - emoční odpověď
- Nutná nepoškozená činnost prefrontální kůry [1]
Emoční stav
- Dán předchozí individuální zkušeností
- Učením a pamětí [1]
- Emoce se vyjadřují proměnami tělesných stavů
- Srdeční činnosti
- Elektrického kožního napětí aj.
- Reprezentace emočních stavů v mozku
- Přechodné změny činnosti struktur, které rozlišují a zapamatovávají si dotyky, tlak, bolest, napětí aj. "tělesné pocity"
- Pocit radosti
- Vnímáme "v břiše", "na hrudi", "mrazí mne", "jako by ve mně šumělo šampaňské víno" ap. [1]
Emoční zkušenost - opakování
- Somatický stav se již jen reaktivuje
- Reaktivace "tělesného obvodu" [1]
- Somatosensorické informace zpětnovazebně do mozku
- Reaktivace pouze neuronálního obvodu - tělesné orgány "vynechány"
- Vědomé - explicitní - to si uvědomíme, proč jsme se zaradovali nebo znechutili
- Nevědomé - implicitní - neuvědomíme si, proč se jak cítíme
- Pomáhají omezit počet možných rozhodnutí
- Označí je jako "příjemná", "neutrální", "nepříjemná", "dobrá a "špatná"
- Jakoby na ně navěsily označující nápisy = somatické - tělesné markery
- Značky ohlašující tělesný stav [1]
Somatické markery
- Podkladem "slušného chování", "zábran"
- Tlumí impulzivní nápady
- Před započetím akce oznámí pocit:
- "tohle se nedělá"
- "tohle je neslušné"
- "špatné"
- "rouhání"
- "tohle je správné"
- "tak se to dělá" ap. [1]
- Situace s nejistým vyústěním
- Rozhodování podmíněno minulou zkušeností - učením
- Somatické markery pomáhají udělat v krátké době efektivní rozhodnutí
- Neexistují
- Všechna rozhodnutí do značné míry rovna
- Cesta k rozhodnutí náročnější a pomalejší [1]
- Impulzivní chování a nedostatek inhibice obézních, závislých...
- Pomoci s efektivním řešením problému bez přemýšlení
- Nezvladatelným pramenem
- Ochranným krunýřem stupidity [1]
Emoční paměť
- Napěchovaná somatickými markery z raného dětství
- Dosti určuje, jak se budeme
- Chovat k lidem, jejichž tvář, tón hlasu, pohyby, způsob řeči naprosto náhodně připomene z valné části zapomenutou citově kladnou nebo zápornou postavu
- K novým a neznámým jevům, novým informacím
- Ovlivňuje sexuální chování [1]
- Láska na 1. pohled, antipatie a nenávisti na 1. pohled
- Podkladem somatické markery
- Vzájemná láska na první pohled / vzájemné antipatie
- Důsledek náhodného setkání jedinců s podobnými somatickými markery
- "spirálový, případně lavinový efekt"
- Chování jedince A vyvolá stejnou odpověď v chování jedince B
- Odpověď pozitivní zpětnou vazbou ("zpevňováním", reinforcing)
- Další krok ve stejném směru u jedince A (případně mylné přesvědčení o jedinci B je chováním tohoto jedince posíleno, atd.) [1]
- Karma
- Zbavit se vlivu vlastních somatických markerů
- Dlouholetou zkušenost a výcvik
- Do jaké míry je to možné - plně v.s. nikoli [1]
Schéma jako zdroj stupidity
- Verbálně behaviorální konstrukt, jehož prostřednictvím vnímáme situace v jazykových souvislostech soustavně zkreslujících vstupující informaci tak, aby posilovalo samo sebe na vrub zneklidňujících dat, která jsou s ním v rozporu [1]
- Kognitivní - poznávací program
- Určuje způsob poznávání
- Schématům lidi naučí sociální prostředí
- Citově jsou schémata vázána prostřednictvím slovních označení, "nálepek", které mohou probouzet somatické markery
- Bez většího ohledu na skutečnost "nálepky" určují, co je svět.
- Výhodné i nevýhodné
- Pomáhá při řešení problémů, které byly úspěšně vyřešeny již v minulosti.
- Může zabránit ve vnímání a rozlišování nových skutečností a problémů
- Bez ohledu na výši IQ, zkušenost a případnou genialitu jeho nositele
- Genius Niels Bohr, považoval konstrukci laseru za nemožnou, protože byla podle jeho názoru v rozporu s úhelným kamenem kvantové teorie, na jejímž vzniku se podílel
- Podobně pak i I.I.Rabi a další fyzici, protože princip laseru měl odporovat 2. termodynamickému zákonu [1]
- M.R. Capecchi o „vyrážení genů“ považovala skupina expertů z amerických Národních ústavů zdraví za nesmyslný. 2007 získal podíl na Nobelově ceně za medicínu a fysiologii. [1]
- Mnohé jiné i osudové "podcenění" zejména při skupinových interakcích, kde je v sázce prestiž
- Taktické chyby ve válce
- špatné investice
- Lékařské diagnostické omyly [1]
Vrůstání dětí do společnosti - vznik individuálního Schématu
- Prostřednictvím rodiny a školy
- Děti vysoce docilní = podléhají
- Vlivu rodičů, vrstevníků, učitelů
- Zaměstnavatelů, reklamy, propagandy, případně indoktrinace [1]
- Kritickému, samostatnému myšlení se děti přímo a systematicky téměř neučí !!!
- Daleko systematičtěji jsou učeny:
- sociální, náboženské a politické konformitě
- Bez ohledu na míru stupidity, kterou konformita nese !!!
- Nejnápadnější v totalitních systémech jakéhokoli druhu [1]
Vztah jedince a společnosti jako zdroj stupidity
- Automatismus lidského prožívání a chování není kritické myšlení ale:
- Hluboká a zásadní potřeba být členem skupiny
- Potřeba nebýt osamělý, vyvržený
- Potřeba být oblíbený, milován
- Bez ohledu na míru, se kterou toto prožívání a chování přispívá ke skupinové stupiditě [1]
- Bez ohledu na míru uvědomění si toho [1]
- Náboženské organizace, zhoubné kulty
- "světská náboženství" - politické strany
- Bez náročného celoživotního výcviku naše vědomí není "orgán"
- Kritického sběru informací
- Nezaujatého učení
- Logické analýzy [1]
- Vědomí lidí je především "orgánem"
- Důvěry
- Víry
- Přesvědčení
- Názoru (belief)
- Proto jsme tak snadno manipulovatelní [1]
- Welles (1986, 1995) hlavní kulturní příčiny soudobé stupidity
- Stát (včetně politických stran)
- Církve [1]
- Hluboká, nejlépe zcela nekritická víra v prohlašované ideály těchto skupin, zabraňuje jejich členům pochopit, že smyslem jak jejich víry, tak jejich chování je
- Udržet skupinové schéma !!!
- Udržet skupinu (a její vnitřní mocenskou hierarchii) !!!
- Teprve nakonec pomáhat skupině zvládat proměny svého zevního i vnitřního prostředí [1]
V rámci skupinových interakcí se lidé snaží
- Daleko více:
- Udržovat a prodlužovat užitečné sociální vztahy !!!
- Než:
- Přinášet nové informace
- Být poctiví, čestní
- Něco se dozvědět [1]
Ve jménu uchování organizace, zejména její hierarchie !!!
- Běžně obětují cíle, pro které skupina vznikla, o nichž systematicky, případně celá staletí tvrdí, že je stále má
- Notorickým příkladem nerozborné stupidity tohoto druhu jsou
- Náboženské organizace
- Politické organizace všech dob a míst [1]
Izolace od reality je od výkonu moci neoddělitelná."
- Mocenské špičky mohou ztratit kontakt s realitou téměř úplně a žít převážně svým vnitřním životem. Např.: :
- špičky kněžských i politických hierarchií Mayů
- Císařského Říma
- Inků
- Mocní všech církví v průběhu historie
- Mocenské špičky Francie před revolucí r. 1789
- Carského Ruska v průběhu 1. světové války
- Hitlerovo okolí v závěru 2. světové války
- Gerontokracie Brežněva 70-80. léta 20.století [1]
Groupthink - "skupinové myšlení"
- častý, svérázný, nebezpečný druh skupinové stupidity obvykle vysoce inteligentních lidí
- Irving Janis 1972, 1983
- "Způsob myšlení, kterému lidé propadnou, jsou-li členy výrazně soudržné skupiny, v níž snaha po dosažení jednomyslnosti zvítězí nad motivací k věcnému hodnocení možnosti jednat jinak."
- Může postihnout jakoukoli vysoce soudržnou skupinu, která
- Musí dojít ke správnému rozhodnutí
- Je pod výrazným tlakem
- Míry odpovědnosti
- Nedostatku času [1]
- Proto se týká hlavně
- špičkových politiků
- štábních důstojníků
- Církevních špiček
- Vůdců mafiánských organizací
- Skupin expertů ve vědě, průmyslu, ekologii
- Skupinových lékařských konzilií [1]
- Co rodina ?
Příznaky skupinové stupidity typu groupthink:
1. Iluze nezranitelnosti, neporanitelnosti
- Přesvědčení, že se skupina nemůže dopustit chyby
- že všechno musí dobře dopadnout [1]
- Chybné rozhodnutí získá "správné" vysvětlení
- Skupinové schéma označí nežádoucí skutečnosti žádoucími slovními nálepkami
- Souvisí s funkcí výše popsaných somatických markerů
- Podobně jako chování popsané v dalších bodech [1]
- Přesvědčení, že "ve více hlavách musí nutně být více rozumu"
- Skupina nutně ví víc než jedinec, je nutně moudřejší a zkušenější [1]
5. Autocenzura
- Jakmile člena skupiny napadnou "nežádoucí", "hříšné", "kacířské" myšlenky, potlačí je, případně se z nich vyzpovídá nadřízenému členu skupiny.
- Tři budhistické opičky (1. zakrývá oči, 2. uši a 3. ústa) = vyjádření "správného postoje":
- Jedinec chyby, které rozlišuje, nevidí ani neslyší, nemluví o nich, ani o jejich možných anebo skutečných důsledcích !!! [1]
- Nevyjadřují své skutečné pocity nad tím, co se děje !!!
- Nevyjadřuje-li nikdo nesouhlasný názor, posiluje se pocit, že je vše v pořádku.
- Vzniká iluze jednomyslnosti [1]
- Autocenzura a tlak na případně nekonformní členy skupiny se dá považovat za prostředky, jimiž se pocit harmonie udržuje !!! [1]
- Někteří členové skupiny (self-appointed mindguards) se této role spontánně chápou a bývají vysoce výkonní !!! [1]
- Volí jednu myšlenku, které se drží.
- Začne přehlížet námitky a skutečnosti, které svědčí v neprospěch vlastních úvah nebo řešení problému.
- V množině možných řešení tím pádem může přehlédnout řešení, které je optimální. [1]
- Skupina přestane zkoumat rizika řešení, které zvolila, včetně nákladů, které jsou s ním spjaté.
- Je lhostejná vůči špatným nebo katastrofálním důsledkům svého rozhodnutí i v době, kdy ještě byla možná rozhodnutí odlišná.
- Klíčové informace skupina nevyhledává v dostatečné šířce a hloubce.
- Získané informace skupina obvykle výběrově zkresluje.
- Volí jen některé informace, jiné nevolí nebo vylučuje [1]
- Skupina není schopná znovu uvážit možnosti, které v průběhu procesu zamítla, přestože realita ukazuje, že by uváženy být měly.
- Skupina nemá jasnou podrobnou představu o tom, jak rozhodnutí provede
- Průběh akce podrobně nesleduje
- Nemá plán pro případ náhodných, nečekaných změn [1]
Literatura:
[1] FRANTIŠEK KOUKOLÍK, JANA DRTILOVÁ. Základy stupidologie. Stupidita. Britské listy. 2008-03-10. ISSN 1213-1792. URL < blisty.cz/art/39405.html >.