MUDr. Dana Maňasková

  • medicinman.cz
  • Zájmy a činnosti
  • Nemoci a symptomy
  • Léky, látky a laboratorní testy
  • Postupy, metody a terapie
  • Dietologie a potravinářství
  • P-o-traviny, rostliny aj.
  • Papírování
  • Zajímaví lidé a činnosti
  • Odborná pracoviště
  • Odborné odkazy
  • Obecné odkazy a tipy
  • Kalendář akcí
  • CV a kredity
  • Fantazie, nápady a snění
  • GDPR

Vyhledávání na medicinman.cz
 

Homo sapiens stupidus - František Koukolík aj.

František Koukolík, Jana Drtilová:

  • Život s deprivanty II. Základy stupidologie
    • Praha, Galén, 2002, rukopis byl dokončen v roce 2000.
  • Vzpoura deprivantů
    • Galén, Praha 2006, nové, přepracované vydání
  • Iracionalita
  • Racionalita
  • Propaganda a logické klamy

František Koukolík:

  • Sociální mozek
    • Karolinum, Praha 2006
  • Proč se Dostojevskij mýlil? (O vědomí, empatii, altruismu, lásce, zlu a religiozitě)
    • Galén, Praha 2007

František Koukolík, Jana Drtilová:

  • Život s deprivanty II. Základy stupidologie
    • Praha, Galén, 2002, rukopis byl dokončen v roce 2000.
  • Vzpoura deprivantů
    • Galén, Praha 2006, nové, přepracované vydání
  • Iracionalita
  • Racionalita
  • Propaganda a logické klamy

František Koukolík:

  • Sociální mozek
    • Karolinum, Praha 2006
  • Proč se Dostojevskij mýlil? (O vědomí, empatii, altruismu, lásce, zlu a religiozitě)
    • Galén, Praha 2007

Proč se nebude konat ráj?

Ve všech kulturách světa lidé například třídí barvy, zvířata i nástroje, mluví, vaří, spolupracují, tancují...

  • Vlastnosti a druhy chování společné všem lidem
  • Funkční systémy mozku
  • Evolučně geneticky kódované
  • Společný základ jazyka "lidština"
  • Kulturní univerzálie

Utopická vize lidské nátury - budoucího ráje

  • Křesťanského
  • Socialistického
  • Verze levicová
  • Vychází z představ o:
    • Spolupráci
    • Dobrotě
    • Rovnosti
    • Spravedlnosti
    • O světě bez násilí a válek

Tragická vize lidství

  • Pravicová z představy o:
    • Osamělých
    • Ekonomicky racionálních - tedy sobeckých jedinců
    • Budujících ráj kapitalistický, řízený neviditelnou rukou trhu
      • říznutou protestantským fundamentalismem
      • V soutěži o světové zdroje se opírá o plné moci Pánaboha
  • Proč se podle evolučních psychologů ráj nebude konat?
    • Cestu do ráje přehrazuje cca 7 klíčových vlastností lidské chásky:
      • Kulturních univerzálií, které si neseme v genech, mozku i ve svatém písmu

7 Klíčových vlastností

1) Přednost rodinné vazby

  • Ve všech lidských společnostech jsou na 1. místě rodinné vazby
  • Z nich plyne přednost pro příbuzné a dědictví

2) Lehkost šizuňků

  • Parazité poškozují vzájemnost čili reciprocitu - já tobě, takže ty mně.
  • Jakmile se reciprocitu nepodaří ohlídat, začne se rychle hroutit vztah jednotlivců ke skupině a lidé demoralizují.
    • Ve skupině nad 100 lidí obtížné a nákladné reciprocitu uhlídat
      • Potřebujete výkonný a nezkorumpovaný policejní sbor
  • Dokazují to všechny praktické pokusy o vybudování ideálních komunit
    • Komunismus
    • Kapitalismus
    • Kibucy

3) Nadřazenost a násilí

  • Obecný výskyt nadřazeného a násilného chování ve všech společnostech, za nimiž jsou genetické a neurologické mechanismy.
    • Selekční výhoda...

4) Tvorba skupin a fobie z cizícho

  • Výskyt skupinového pocitu
    • My jsme vyvolenci Boží
    • My jsme nejlepší
    • Zatímco oni jsou bezbožná chamraď s divnými (sexuálními atd.) zvyky
  • Obecný výskyt nepřátelského vztahu k »cizím« skupinám.

5) Dědičnost

  • Např. inteligence, ale i antisociální chování do jisté míry dědí.
  • S každou generací dětí, vznikne nerovnost i v ekonomicky nejspravedlivější společnosti
    • V každé generaci se musí znovu vyrovnávat se vztahem rovnosti a svobody
      • Nikdo nemůže za to, že přijde na svět s podprůměrným intelektem
        • Proč tedy na tom mám být v životě hůř jen z tohoto důvodu? řekne si.

6) Stupidita

  • Zcela obecný výskyt
  • Není nevědomostí, omylem ani klinickou hloupostí
  • čím vyšší IQ a podíl na moci, tím je stupidita efektivnější
  • Více než 20 dosud objevenými způsoby
    • Sebeklamem
    • Zkreslováním
    • Propagandou
    • Poslušností...
  • Umožňuje jedincům i skupinám:
    • Zastírat nepříjemné skutečnosti
    • Dokonale se odříznout od reality
    • Stavět virtuální světy

7) Morální cit a chování

  • Jejich křehkou stránkou je, že se týká hlavně
    • Příbuzných
    • Přátel
    • Vlastního klanu nebo organizace
  • V případě lidí dalších se už spíše zaměňuje za:
    • Konformitu
    • Pozici na sociálním žebříčku
    • Představu o mravní čistotě ideálů vlastní skupiny a nečistotě stejných ideálů cizí skupiny.

Druh Homo sapiens stupidus to nemá lehké

  • Vybaven
    • Racionalitou
    • Iracionalitou
    • Absurditou
    • Stupiditou
    • Svatými písmy
    • Postmoderní filosofií
  • Chodí v kruhu svých závor

Proč se nebude konat ráj?

Ve všech kulturách světa lidé například třídí barvy, zvířata i nástroje, mluví, vaří, spolupracují, tancují...

  • Vlastnosti a druhy chování společné všem lidem
  • Funkční systémy mozku
  • Evolučně geneticky kódované
  • Společný základ jazyka "lidština"
  • Kulturní univerzálie

Utopická vize lidské nátury - budoucího ráje

  • Křesťanského
  • Socialistického
  • Verze levicová
  • Vychází z představ o:
    • Spolupráci
    • Dobrotě
    • Rovnosti
    • Spravedlnosti
    • O světě bez násilí a válek

Tragická vize lidství

  • Pravicová z představy o:
    • Osamělých
    • Ekonomicky racionálních - tedy sobeckých jedinců
    • Budujících ráj kapitalistický, řízený neviditelnou rukou trhu
      • říznutou protestantským fundamentalismem
      • V soutěži o světové zdroje se opírá o plné moci Pánaboha
  • Proč se podle evolučních psychologů ráj nebude konat?
    • Cestu do ráje přehrazuje cca 7 klíčových vlastností lidské chásky:
      • Kulturních univerzálií, které si neseme v genech, mozku i ve svatém písmu

7 Klíčových vlastností

1) Přednost rodinné vazby

  • Ve všech lidských společnostech jsou na 1. místě rodinné vazby
  • Z nich plyne přednost pro příbuzné a dědictví

2) Lehkost šizuňků

  • Parazité poškozují vzájemnost čili reciprocitu - já tobě, takže ty mně.
  • Jakmile se reciprocitu nepodaří ohlídat, začne se rychle hroutit vztah jednotlivců ke skupině a lidé demoralizují.
    • Ve skupině nad 100 lidí obtížné a nákladné reciprocitu uhlídat
      • Potřebujete výkonný a nezkorumpovaný policejní sbor
  • Dokazují to všechny praktické pokusy o vybudování ideálních komunit
    • Komunismus
    • Kapitalismus
    • Kibucy

3) Nadřazenost a násilí

  • Obecný výskyt nadřazeného a násilného chování ve všech společnostech, za nimiž jsou genetické a neurologické mechanismy.
    • Selekční výhoda...

4) Tvorba skupin a fobie z cizícho

  • Výskyt skupinového pocitu
    • My jsme vyvolenci Boží
    • My jsme nejlepší
    • Zatímco oni jsou bezbožná chamraď s divnými (sexuálními atd.) zvyky
  • Obecný výskyt nepřátelského vztahu k »cizím« skupinám.

5) Dědičnost

  • Např. inteligence, ale i antisociální chování do jisté míry dědí.
  • S každou generací dětí, vznikne nerovnost i v ekonomicky nejspravedlivější společnosti
    • V každé generaci se musí znovu vyrovnávat se vztahem rovnosti a svobody
      • Nikdo nemůže za to, že přijde na svět s podprůměrným intelektem
        • Proč tedy na tom mám být v životě hůř jen z tohoto důvodu? řekne si.

6) Stupidita

  • Zcela obecný výskyt
  • Není nevědomostí, omylem ani klinickou hloupostí
  • čím vyšší IQ a podíl na moci, tím je stupidita efektivnější
  • Více než 20 dosud objevenými způsoby
    • Sebeklamem
    • Zkreslováním
    • Propagandou
    • Poslušností...
  • Umožňuje jedincům i skupinám:
    • Zastírat nepříjemné skutečnosti
    • Dokonale se odříznout od reality
    • Stavět virtuální světy

7) Morální cit a chování

  • Jejich křehkou stránkou je, že se týká hlavně
    • Příbuzných
    • Přátel
    • Vlastního klanu nebo organizace
  • V případě lidí dalších se už spíše zaměňuje za:
    • Konformitu
    • Pozici na sociálním žebříčku
    • Představu o mravní čistotě ideálů vlastní skupiny a nečistotě stejných ideálů cizí skupiny.

Druh Homo sapiens stupidus to nemá lehké

  • Vybaven
    • Racionalitou
    • Iracionalitou
    • Absurditou
    • Stupiditou
    • Svatými písmy
    • Postmoderní filosofií
  • Chodí v kruhu svých závor

Základy stupidologie: Stupidita

Stupidita NENÍ:

  • Nadávka
  • Mentální retardace
    • Na výši IQ je nezávislá
    • Nejefektivnější u lidí mocných s IQ přes 140
  • Nevědomost
  • Omyl [1]

Stupidita JE:

  • Dysfunkční, přitom normální duševní proces
  • Blokuje učení a/nebo přizpůsobování
  • Epistemologické, sociální a morální rozměry
  • Obvykle interakce dvou vzájemně provázaných poškozujících vlastností
    • Psychoticky bludné neschopnosti sbírat informace
    • Neurotické neschopnosti uvést do souladu (vlastní) chování s nahodilými proměnami zevního prostředí [1]
  • Selhávání v efektivním získávání a užívání informací [1]
  • Způsob, kterým lidská mysl dociluje kompromis mezi
    • Svou neschopností přímé interakce s informacemi přicházejícími z fyzikálního prostředí
    • Odměnami, jejichž zdrojem je sociální prostředí [1]
  • Naučené poškozování procesu učení
  • Normální dysfunkční psychologický jev
  • Vytvořené schéma jazykovým zkreslením a sociálními normami
    • Vytvoří prostřednictvím neurotického paradoxu pozitivní zpětnovazebný systém
    • Dovede chování do maladaptivních krajností [1]
  • Zhroucení mechanismu zpětné vazby mezi chováním, a prostředím, podmíněná funkcí Schématu [1]

Pojem "nevíme" má dva významy.

  • Informace, která v prostředí je, není zjistitelná
  • Klíčová data jsou, ale jedinec nebo skupina jim nevěnuje pozornost [1]

Agnosie

  • Radioaktivita do Becquerelova objevu
  • Infekční příčiny nemocí do objevů Pasteurových a Kochových [1]

Ignorance

  • Nedostatečné sledování prostředí v okolí jaderných elektráren
  • Nedostatečné sledování nemocničního prostředí, potravinářských továren aj.
  • Některé informace z prostředí mohou narušovat individuální a/nebo skupinové schéma tak vážně, že adaptací je ignorace [1]
    • Víra v boha a zázraky, kuřáci a jiní závislí, politická orientace aj. [1]

Neurotický paradox

  • Chování k získání bezprostředního, případně krátkodobého blaha nebo výhody
  • Bez ohledu na dlouhodobě ničivé důsledky tohoto chování
  • Omezuje kritiku
  • Nedovoluje inovace
  • V dlouhodobé perspektivě maladaptivní [1]

Adaptivní stupidita

  • Pomůže jedinci, aby se přizpůsobil normám chování skupiny, do které se dostal
  • Přežije ve skupině jen v tom rozsahu, v jakém je ochoten přijmout její stupiditu [1]

Psychotický paradox

  • Chování bezprostředně maladaptivní
  • Za příslib vysokého úspěchu nebo odměny ve vzdálené, neověřitelné budoucnosti [1]

Život lidských skupin

  • Jako rovnováha mezi
    • Logickým, racionálním, objektivním zpracováváním informací
    • Skupinovou soudržností a spoluprací

Stupidita

  • Narušení této rovnováhy z jakékoli strany
    • Objektivní, logické, racionální informace mohou poškodit nebo zničit skupinovou spolupráci a soudržnost [1]
      • Small%% Logická analýza prokáže rozdíly kvality a kvantity práce mezi jednotlivými členy dosud dobře spolupracující a soudržné skupiny, jejíž členové se mají rádi - může následovat rozpad [1]
    • Přílišný důraz na spolupráci a soudržnost narušuje objektivní, logické a racionální zpracování informací [1]
      • Odmítnutí očkování proti dětské obrně, si mezi členy náboženského kultu v Holandsku vyžádalo dětské oběti [1]
      • Groupthink [1]

Jazyk jako zdroj stupidity

  • Slouží výměně informací
  • Posiluje skupinovou soudržnost - naději na přežití [1]
  • Mluvčí vyjadřují ev. i předstírají oddanou příslušnost ke skupině
    • Slovníkem
    • Syntaxí i sémantikou
    • Společnými metaforami a eufemismy
    • Embolickými slovy (často neuroticky opakovanými, obvykle mimo kontext, bez jakéhokoli smyslu) [1]
    • Např. i koktání a pokašlávání, aniž je jim to vlastní [1]
  • Informace v jazyku jsou nerozlišitelně prostoupeny emocemi jedince i skupiny
    • Tyto emoční složky znemožňují využití jazyka jako objektivního nástroje [1]

Jazyk a myšlení

  • Jazyk coby funkční systém mozku
  • Není závislý na myšlení a myšlení není závislé na jazyku
  • Výsostně dobrá spolupráce může přežití ohrozit
  • Jazyk (eufemismy a metafory)
    • Chrání před citově obtížně zvládnutelnými informacemi
      • = druh stupidity
      • = druh sociálního obranného mechanismu [1]
  • "narovnání cen"
    • Neříká, že půjde o zdražování
    • říká, že ceny jsou "pokřivené"
      • Jen pokřivený jedinec může vyžadovat, aby se nezvyšovaly [1]
  • "získáváme strategického partnera"
    • Zní lépe než prodej podniku do cizích rukou případně pod cenou, leč s osobním ziskem malé skupiny prodávajících [1]
  • "průměrná mzda v republice stoupla"
    • Zní lépe, než oznámení, že 1/3 lidí je mzdově nad průměrem, dvě třetiny lidí pod ním [1]
  • Jazyk může takto "chránit"
    • Před úzkostí plynoucí z poznání prostředí, tak sebe
  • Stupidita může podobným způsobem chránit
    • členy skupiny nebo celou společnost před rozlišením neschopnosti nebo destruktivity jejích odpovědných činitelů.
  • Jazykově podmíněné jedincovo schéma = druh sociálního filtru [1]

Dlouhodobá emoční paměť

  • Zásadním způsobem ovlivňuje
    • Vnímání a prožívání skutečnosti
      • Chování, které z toho plyne [1]
        • "růžové brýle", "mít pro někoho slabost"

Orientovaná pozornost

  • Určuje, kterým podnětům se budeme věnovat, které opomineme
  • Pod výrazným vlivem emoční paměti
  • Usnadňuje zpracování složitých sociálních podnětů
  • Klíčovým nástrojem jejich zkreslení [1]
    • pesimistické ladění, černobílé vidění

Somatický marker - tělesná značka

  • Jedna z nejzákladnějších teorií vysvětlujících lidské chování
  • Od nejranějšího dětství
  • Pro zpracování situací, problémů, nových informací a podobně vytváříme tzv. " tělesné značky" v podobě pocitů
    • Můžeme si je, ale nemusíme uvědomovat
    • Dány zpětnovazebnou interakcí některých částí mozku a tělesných orgánů
    • Mohou probíhat jen v mozku [1]
  • Abychom se naučili vztah: složité situace - emoční odpověď
    • Nutná nepoškozená činnost prefrontální kůry [1]

Emoční stav

  • Dán předchozí individuální zkušeností
    • Učením a pamětí [1]
  • Emoce se vyjadřují proměnami tělesných stavů
    • Srdeční činnosti
    • Elektrického kožního napětí aj.
  • Reprezentace emočních stavů v mozku
    • Přechodné změny činnosti struktur, které rozlišují a zapamatovávají si dotyky, tlak, bolest, napětí aj. "tělesné pocity"
      • Pocit radosti
        • Vnímáme "v břiše", "na hrudi", "mrazí mne", "jako by ve mně šumělo šampaňské víno" ap. [1]

Emoční zkušenost - opakování

  • Somatický stav se již jen reaktivuje
  • Reaktivace "tělesného obvodu" [1]
  • Somatosensorické informace zpětnovazebně do mozku
  • Reaktivace pouze neuronálního obvodu - tělesné orgány "vynechány"
  • Vědomé - explicitní - to si uvědomíme, proč jsme se zaradovali nebo znechutili
  • Nevědomé - implicitní - neuvědomíme si, proč se jak cítíme
  • Pomáhají omezit počet možných rozhodnutí
    • Označí je jako "příjemná", "neutrální", "nepříjemná", "dobrá a "špatná"
      • Jakoby na ně navěsily označující nápisy = somatické - tělesné markery
        • Značky ohlašující tělesný stav [1]

Somatické markery

  • Podkladem "slušného chování", "zábran"
  • Tlumí impulzivní nápady
    • Před započetím akce oznámí pocit:
      • "tohle se nedělá"
      • "tohle je neslušné"
      • "špatné"
      • "rouhání"
      • "tohle je správné"
      • "tak se to dělá" ap. [1]
  • Situace s nejistým vyústěním
    • Rozhodování podmíněno minulou zkušeností - učením
    • Somatické markery pomáhají udělat v krátké době efektivní rozhodnutí
      • Neexistují
        • Všechna rozhodnutí do značné míry rovna
        • Cesta k rozhodnutí náročnější a pomalejší [1]
        • Impulzivní chování a nedostatek inhibice obézních, závislých...
    • Pomoci s efektivním řešením problému bez přemýšlení
      • Nezvladatelným pramenem
      • Ochranným krunýřem stupidity [1]

Emoční paměť

  • Napěchovaná somatickými markery z raného dětství
  • Dosti určuje, jak se budeme
    • Chovat k lidem, jejichž tvář, tón hlasu, pohyby, způsob řeči naprosto náhodně připomene z valné části zapomenutou citově kladnou nebo zápornou postavu
    • K novým a neznámým jevům, novým informacím
    • Ovlivňuje sexuální chování [1]
  • Láska na 1. pohled, antipatie a nenávisti na 1. pohled
  • Podkladem somatické markery
  • Vzájemná láska na první pohled / vzájemné antipatie
    • Důsledek náhodného setkání jedinců s podobnými somatickými markery
  • "spirálový, případně lavinový efekt"
    • Chování jedince A vyvolá stejnou odpověď v chování jedince B
      • Odpověď pozitivní zpětnou vazbou ("zpevňováním", reinforcing)
        • Další krok ve stejném směru u jedince A (případně mylné přesvědčení o jedinci B je chováním tohoto jedince posíleno, atd.) [1]
        • Karma
  • Zbavit se vlivu vlastních somatických markerů
    • Dlouholetou zkušenost a výcvik
    • Do jaké míry je to možné - plně v.s. nikoli [1]

Schéma jako zdroj stupidity

  • Verbálně behaviorální konstrukt, jehož prostřednictvím vnímáme situace v jazykových souvislostech soustavně zkreslujících vstupující informaci tak, aby posilovalo samo sebe na vrub zneklidňujících dat, která jsou s ním v rozporu [1]
  • Kognitivní - poznávací program
  • Určuje způsob poznávání
  • Schématům lidi naučí sociální prostředí
  • Citově jsou schémata vázána prostřednictvím slovních označení, "nálepek", které mohou probouzet somatické markery
  • Bez většího ohledu na skutečnost "nálepky" určují, co je svět.
  • Výhodné i nevýhodné
  • Pomáhá při řešení problémů, které byly úspěšně vyřešeny již v minulosti.
  • Může zabránit ve vnímání a rozlišování nových skutečností a problémů
    • Bez ohledu na výši IQ, zkušenost a případnou genialitu jeho nositele
      • Genius Niels Bohr, považoval konstrukci laseru za nemožnou, protože byla podle jeho názoru v rozporu s úhelným kamenem kvantové teorie, na jejímž vzniku se podílel
        • Podobně pak i I.I.Rabi a další fyzici, protože princip laseru měl odporovat 2. termodynamickému zákonu [1]
      • M.R. Capecchi o „vyrážení genů“ považovala skupina expertů z amerických Národních ústavů zdraví za nesmyslný. 2007 získal podíl na Nobelově ceně za medicínu a fysiologii. [1]
      • Mnohé jiné i osudové "podcenění" zejména při skupinových interakcích, kde je v sázce prestiž
        • Taktické chyby ve válce
        • špatné investice
        • Lékařské diagnostické omyly [1]

Vrůstání dětí do společnosti - vznik individuálního Schématu

  • Prostřednictvím rodiny a školy
  • Děti vysoce docilní = podléhají
    • Vlivu rodičů, vrstevníků, učitelů
    • Zaměstnavatelů, reklamy, propagandy, případně indoktrinace [1]
  • Kritickému, samostatnému myšlení se děti přímo a systematicky téměř neučí !!!
  • Daleko systematičtěji jsou učeny:
    • sociální, náboženské a politické konformitě
    • Bez ohledu na míru stupidity, kterou konformita nese !!!
    • Nejnápadnější v totalitních systémech jakéhokoli druhu [1]

Vztah jedince a společnosti jako zdroj stupidity

  • Automatismus lidského prožívání a chování není kritické myšlení ale:
    • Hluboká a zásadní potřeba být členem skupiny
    • Potřeba nebýt osamělý, vyvržený
    • Potřeba být oblíbený, milován
      • Bez ohledu na míru, se kterou toto prožívání a chování přispívá ke skupinové stupiditě [1]
      • Bez ohledu na míru uvědomění si toho [1]
  • Náboženské organizace, zhoubné kulty
  • "světská náboženství" - politické strany
  • Bez náročného celoživotního výcviku naše vědomí není "orgán"
    • Kritického sběru informací
    • Nezaujatého učení
    • Logické analýzy [1]
  • Vědomí lidí je především "orgánem"
    • Důvěry
    • Víry
    • Přesvědčení
    • Názoru (belief)
      • Proto jsme tak snadno manipulovatelní [1]
  • Welles (1986, 1995) hlavní kulturní příčiny soudobé stupidity
    • Stát (včetně politických stran)
    • Církve [1]
  • Hluboká, nejlépe zcela nekritická víra v prohlašované ideály těchto skupin, zabraňuje jejich členům pochopit, že smyslem jak jejich víry, tak jejich chování je
    • Udržet skupinové schéma !!!
    • Udržet skupinu (a její vnitřní mocenskou hierarchii) !!!
    • Teprve nakonec pomáhat skupině zvládat proměny svého zevního i vnitřního prostředí [1]

V rámci skupinových interakcí se lidé snaží

  • Daleko více:
    • Udržovat a prodlužovat užitečné sociální vztahy !!!
  • Než:
    • Přinášet nové informace
    • Být poctiví, čestní
    • Něco se dozvědět [1]

Ve jménu uchování organizace, zejména její hierarchie !!!

  • Běžně obětují cíle, pro které skupina vznikla, o nichž systematicky, případně celá staletí tvrdí, že je stále má
  • Notorickým příkladem nerozborné stupidity tohoto druhu jsou
    • Náboženské organizace
    • Politické organizace všech dob a míst [1]

Izolace od reality je od výkonu moci neoddělitelná."

  • Mocenské špičky mohou ztratit kontakt s realitou téměř úplně a žít převážně svým vnitřním životem. Např.: :
    • špičky kněžských i politických hierarchií Mayů
    • Císařského Říma
    • Inků
    • Mocní všech církví v průběhu historie
    • Mocenské špičky Francie před revolucí r. 1789
    • Carského Ruska v průběhu 1. světové války
    • Hitlerovo okolí v závěru 2. světové války
    • Gerontokracie Brežněva 70-80. léta 20.století [1]

Groupthink - "skupinové myšlení"

  • častý, svérázný, nebezpečný druh skupinové stupidity obvykle vysoce inteligentních lidí
  • Irving Janis 1972, 1983
  • "Způsob myšlení, kterému lidé propadnou, jsou-li členy výrazně soudržné skupiny, v níž snaha po dosažení jednomyslnosti zvítězí nad motivací k věcnému hodnocení možnosti jednat jinak."
  • Může postihnout jakoukoli vysoce soudržnou skupinu, která
    • Musí dojít ke správnému rozhodnutí
    • Je pod výrazným tlakem
      • Míry odpovědnosti
      • Nedostatku času [1]
  • Proto se týká hlavně
    • špičkových politiků
    • štábních důstojníků
    • Církevních špiček
    • Vůdců mafiánských organizací
    • Skupin expertů ve vědě, průmyslu, ekologii
    • Skupinových lékařských konzilií [1]
    • Co rodina ?

Příznaky skupinové stupidity typu groupthink:

1. Iluze nezranitelnosti, neporanitelnosti

  • Přesvědčení, že se skupina nemůže dopustit chyby
  • že všechno musí dobře dopadnout [1]
2. Racionalizace chybných rozhodnutí
  • Chybné rozhodnutí získá "správné" vysvětlení
  • Skupinové schéma označí nežádoucí skutečnosti žádoucími slovními nálepkami
    • Souvisí s funkcí výše popsaných somatických markerů
      • Podobně jako chování popsané v dalších bodech [1]
3. Víra v morální oprávněnost existence skupiny a jejích rozhodnutí
  • Přesvědčení, že "ve více hlavách musí nutně být více rozumu"
  • Skupina nutně ví víc než jedinec, je nutně moudřejší a zkušenější [1]
4. Sdílení myšlenkových stereotypů, které řídí rozhodnutí skupiny [1]

5. Autocenzura

  • Jakmile člena skupiny napadnou "nežádoucí", "hříšné", "kacířské" myšlenky, potlačí je, případně se z nich vyzpovídá nadřízenému členu skupiny.
  • Tři budhistické opičky (1. zakrývá oči, 2. uši a 3. ústa) = vyjádření "správného postoje":
    • Jedinec chyby, které rozlišuje, nevidí ani neslyší, nemluví o nich, ani o jejich možných anebo skutečných důsledcích !!! [1]
6. Iluze jednomyslnosti
  • Nevyjadřují své skutečné pocity nad tím, co se děje !!!
  • Nevyjadřuje-li nikdo nesouhlasný názor, posiluje se pocit, že je vše v pořádku.
  • Vzniká iluze jednomyslnosti [1]
7. Tlak na nekonformní členy skupiny
  • Autocenzura a tlak na případně nekonformní členy skupiny se dá považovat za prostředky, jimiž se pocit harmonie udržuje !!! [1]
8. Ochrana vlastního vědomí a ochrana vědomí druhých členů skupiny před negativními informacemi !!!
  • Někteří členové skupiny (self-appointed mindguards) se této role spontánně chápou a bývají vysoce výkonní !!! [1]
9. Vývojem groupthink skupina přestane uvažovat o alternativách řešení !!!
  • Volí jednu myšlenku, které se drží.
  • Začne přehlížet námitky a skutečnosti, které svědčí v neprospěch vlastních úvah nebo řešení problému.
    • V množině možných řešení tím pádem může přehlédnout řešení, které je optimální. [1]
  • Skupina přestane zkoumat rizika řešení, které zvolila, včetně nákladů, které jsou s ním spjaté.
  • Je lhostejná vůči špatným nebo katastrofálním důsledkům svého rozhodnutí i v době, kdy ještě byla možná rozhodnutí odlišná.
  • Klíčové informace skupina nevyhledává v dostatečné šířce a hloubce.
  • Získané informace skupina obvykle výběrově zkresluje.
  • Volí jen některé informace, jiné nevolí nebo vylučuje [1]
  • Skupina není schopná znovu uvážit možnosti, které v průběhu procesu zamítla, přestože realita ukazuje, že by uváženy být měly.
  • Skupina nemá jasnou podrobnou představu o tom, jak rozhodnutí provede
  • Průběh akce podrobně nesleduje
  • Nemá plán pro případ náhodných, nečekaných změn [1]

Literatura:

[1] FRANTIŠEK KOUKOLÍK, JANA DRTILOVÁ. Základy stupidologie. Stupidita. Britské listy. 2008-03-10. ISSN 1213-1792. URL < blisty.cz/art/39405.html >.

Základy stupidologie: Stupidita

Stupidita NENÍ:

  • Nadávka
  • Mentální retardace
    • Na výši IQ je nezávislá
    • Nejefektivnější u lidí mocných s IQ přes 140
  • Nevědomost
  • Omyl [1]

Stupidita JE:

  • Dysfunkční, přitom normální duševní proces
  • Blokuje učení a/nebo přizpůsobování
  • Epistemologické, sociální a morální rozměry
  • Obvykle interakce dvou vzájemně provázaných poškozujících vlastností
    • Psychoticky bludné neschopnosti sbírat informace
    • Neurotické neschopnosti uvést do souladu (vlastní) chování s nahodilými proměnami zevního prostředí [1]
  • Selhávání v efektivním získávání a užívání informací [1]
  • Způsob, kterým lidská mysl dociluje kompromis mezi
    • Svou neschopností přímé interakce s informacemi přicházejícími z fyzikálního prostředí
    • Odměnami, jejichž zdrojem je sociální prostředí [1]
  • Naučené poškozování procesu učení
  • Normální dysfunkční psychologický jev
  • Vytvořené schéma jazykovým zkreslením a sociálními normami
    • Vytvoří prostřednictvím neurotického paradoxu pozitivní zpětnovazebný systém
    • Dovede chování do maladaptivních krajností [1]
  • Zhroucení mechanismu zpětné vazby mezi chováním, a prostředím, podmíněná funkcí Schématu [1]

Pojem "nevíme" má dva významy.

  • Informace, která v prostředí je, není zjistitelná
  • Klíčová data jsou, ale jedinec nebo skupina jim nevěnuje pozornost [1]

Agnosie

  • Radioaktivita do Becquerelova objevu
  • Infekční příčiny nemocí do objevů Pasteurových a Kochových [1]

Ignorance

  • Nedostatečné sledování prostředí v okolí jaderných elektráren
  • Nedostatečné sledování nemocničního prostředí, potravinářských továren aj.
  • Některé informace z prostředí mohou narušovat individuální a/nebo skupinové schéma tak vážně, že adaptací je ignorace [1]
    • Víra v boha a zázraky, kuřáci a jiní závislí, politická orientace aj. [1]

Neurotický paradox

  • Chování k získání bezprostředního, případně krátkodobého blaha nebo výhody
  • Bez ohledu na dlouhodobě ničivé důsledky tohoto chování
  • Omezuje kritiku
  • Nedovoluje inovace
  • V dlouhodobé perspektivě maladaptivní [1]

Adaptivní stupidita

  • Pomůže jedinci, aby se přizpůsobil normám chování skupiny, do které se dostal
  • Přežije ve skupině jen v tom rozsahu, v jakém je ochoten přijmout její stupiditu [1]

Psychotický paradox

  • Chování bezprostředně maladaptivní
  • Za příslib vysokého úspěchu nebo odměny ve vzdálené, neověřitelné budoucnosti [1]

Život lidských skupin

  • Jako rovnováha mezi
    • Logickým, racionálním, objektivním zpracováváním informací
    • Skupinovou soudržností a spoluprací

Stupidita

  • Narušení této rovnováhy z jakékoli strany
    • Objektivní, logické, racionální informace mohou poškodit nebo zničit skupinovou spolupráci a soudržnost [1]
      • Small%% Logická analýza prokáže rozdíly kvality a kvantity práce mezi jednotlivými členy dosud dobře spolupracující a soudržné skupiny, jejíž členové se mají rádi - může následovat rozpad [1]
    • Přílišný důraz na spolupráci a soudržnost narušuje objektivní, logické a racionální zpracování informací [1]
      • Odmítnutí očkování proti dětské obrně, si mezi členy náboženského kultu v Holandsku vyžádalo dětské oběti [1]
      • Groupthink [1]

Jazyk jako zdroj stupidity

  • Slouží výměně informací
  • Posiluje skupinovou soudržnost - naději na přežití [1]
  • Mluvčí vyjadřují ev. i předstírají oddanou příslušnost ke skupině
    • Slovníkem
    • Syntaxí i sémantikou
    • Společnými metaforami a eufemismy
    • Embolickými slovy (často neuroticky opakovanými, obvykle mimo kontext, bez jakéhokoli smyslu) [1]
    • Např. i koktání a pokašlávání, aniž je jim to vlastní [1]
  • Informace v jazyku jsou nerozlišitelně prostoupeny emocemi jedince i skupiny
    • Tyto emoční složky znemožňují využití jazyka jako objektivního nástroje [1]

Jazyk a myšlení

  • Jazyk coby funkční systém mozku
  • Není závislý na myšlení a myšlení není závislé na jazyku
  • Výsostně dobrá spolupráce může přežití ohrozit
  • Jazyk (eufemismy a metafory)
    • Chrání před citově obtížně zvládnutelnými informacemi
      • = druh stupidity
      • = druh sociálního obranného mechanismu [1]
  • "narovnání cen"
    • Neříká, že půjde o zdražování
    • říká, že ceny jsou "pokřivené"
      • Jen pokřivený jedinec může vyžadovat, aby se nezvyšovaly [1]
  • "získáváme strategického partnera"
    • Zní lépe než prodej podniku do cizích rukou případně pod cenou, leč s osobním ziskem malé skupiny prodávajících [1]
  • "průměrná mzda v republice stoupla"
    • Zní lépe, než oznámení, že 1/3 lidí je mzdově nad průměrem, dvě třetiny lidí pod ním [1]
  • Jazyk může takto "chránit"
    • Před úzkostí plynoucí z poznání prostředí, tak sebe
  • Stupidita může podobným způsobem chránit
    • členy skupiny nebo celou společnost před rozlišením neschopnosti nebo destruktivity jejích odpovědných činitelů.
  • Jazykově podmíněné jedincovo schéma = druh sociálního filtru [1]

Dlouhodobá emoční paměť

  • Zásadním způsobem ovlivňuje
    • Vnímání a prožívání skutečnosti
      • Chování, které z toho plyne [1]
        • "růžové brýle", "mít pro někoho slabost"

Orientovaná pozornost

  • Určuje, kterým podnětům se budeme věnovat, které opomineme
  • Pod výrazným vlivem emoční paměti
  • Usnadňuje zpracování složitých sociálních podnětů
  • Klíčovým nástrojem jejich zkreslení [1]
    • pesimistické ladění, černobílé vidění

Somatický marker - tělesná značka

  • Jedna z nejzákladnějších teorií vysvětlujících lidské chování
  • Od nejranějšího dětství
  • Pro zpracování situací, problémů, nových informací a podobně vytváříme tzv. " tělesné značky" v podobě pocitů
    • Můžeme si je, ale nemusíme uvědomovat
    • Dány zpětnovazebnou interakcí některých částí mozku a tělesných orgánů
    • Mohou probíhat jen v mozku [1]
  • Abychom se naučili vztah: složité situace - emoční odpověď
    • Nutná nepoškozená činnost prefrontální kůry [1]

Emoční stav

  • Dán předchozí individuální zkušeností
    • Učením a pamětí [1]
  • Emoce se vyjadřují proměnami tělesných stavů
    • Srdeční činnosti
    • Elektrického kožního napětí aj.
  • Reprezentace emočních stavů v mozku
    • Přechodné změny činnosti struktur, které rozlišují a zapamatovávají si dotyky, tlak, bolest, napětí aj. "tělesné pocity"
      • Pocit radosti
        • Vnímáme "v břiše", "na hrudi", "mrazí mne", "jako by ve mně šumělo šampaňské víno" ap. [1]

Emoční zkušenost - opakování

  • Somatický stav se již jen reaktivuje
  • Reaktivace "tělesného obvodu" [1]
  • Somatosensorické informace zpětnovazebně do mozku
  • Reaktivace pouze neuronálního obvodu - tělesné orgány "vynechány"
  • Vědomé - explicitní - to si uvědomíme, proč jsme se zaradovali nebo znechutili
  • Nevědomé - implicitní - neuvědomíme si, proč se jak cítíme
  • Pomáhají omezit počet možných rozhodnutí
    • Označí je jako "příjemná", "neutrální", "nepříjemná", "dobrá a "špatná"
      • Jakoby na ně navěsily označující nápisy = somatické - tělesné markery
        • Značky ohlašující tělesný stav [1]

Somatické markery

  • Podkladem "slušného chování", "zábran"
  • Tlumí impulzivní nápady
    • Před započetím akce oznámí pocit:
      • "tohle se nedělá"
      • "tohle je neslušné"
      • "špatné"
      • "rouhání"
      • "tohle je správné"
      • "tak se to dělá" ap. [1]
  • Situace s nejistým vyústěním
    • Rozhodování podmíněno minulou zkušeností - učením
    • Somatické markery pomáhají udělat v krátké době efektivní rozhodnutí
      • Neexistují
        • Všechna rozhodnutí do značné míry rovna
        • Cesta k rozhodnutí náročnější a pomalejší [1]
        • Impulzivní chování a nedostatek inhibice obézních, závislých...
    • Pomoci s efektivním řešením problému bez přemýšlení
      • Nezvladatelným pramenem
      • Ochranným krunýřem stupidity [1]

Emoční paměť

  • Napěchovaná somatickými markery z raného dětství
  • Dosti určuje, jak se budeme
    • Chovat k lidem, jejichž tvář, tón hlasu, pohyby, způsob řeči naprosto náhodně připomene z valné části zapomenutou citově kladnou nebo zápornou postavu
    • K novým a neznámým jevům, novým informacím
    • Ovlivňuje sexuální chování [1]
  • Láska na 1. pohled, antipatie a nenávisti na 1. pohled
  • Podkladem somatické markery
  • Vzájemná láska na první pohled / vzájemné antipatie
    • Důsledek náhodného setkání jedinců s podobnými somatickými markery
  • "spirálový, případně lavinový efekt"
    • Chování jedince A vyvolá stejnou odpověď v chování jedince B
      • Odpověď pozitivní zpětnou vazbou ("zpevňováním", reinforcing)
        • Další krok ve stejném směru u jedince A (případně mylné přesvědčení o jedinci B je chováním tohoto jedince posíleno, atd.) [1]
        • Karma
  • Zbavit se vlivu vlastních somatických markerů
    • Dlouholetou zkušenost a výcvik
    • Do jaké míry je to možné - plně v.s. nikoli [1]

Schéma jako zdroj stupidity

  • Verbálně behaviorální konstrukt, jehož prostřednictvím vnímáme situace v jazykových souvislostech soustavně zkreslujících vstupující informaci tak, aby posilovalo samo sebe na vrub zneklidňujících dat, která jsou s ním v rozporu [1]
  • Kognitivní - poznávací program
  • Určuje způsob poznávání
  • Schématům lidi naučí sociální prostředí
  • Citově jsou schémata vázána prostřednictvím slovních označení, "nálepek", které mohou probouzet somatické markery
  • Bez většího ohledu na skutečnost "nálepky" určují, co je svět.
  • Výhodné i nevýhodné
  • Pomáhá při řešení problémů, které byly úspěšně vyřešeny již v minulosti.
  • Může zabránit ve vnímání a rozlišování nových skutečností a problémů
    • Bez ohledu na výši IQ, zkušenost a případnou genialitu jeho nositele
      • Genius Niels Bohr, považoval konstrukci laseru za nemožnou, protože byla podle jeho názoru v rozporu s úhelným kamenem kvantové teorie, na jejímž vzniku se podílel
        • Podobně pak i I.I.Rabi a další fyzici, protože princip laseru měl odporovat 2. termodynamickému zákonu [1]
      • M.R. Capecchi o „vyrážení genů“ považovala skupina expertů z amerických Národních ústavů zdraví za nesmyslný. 2007 získal podíl na Nobelově ceně za medicínu a fysiologii. [1]
      • Mnohé jiné i osudové "podcenění" zejména při skupinových interakcích, kde je v sázce prestiž
        • Taktické chyby ve válce
        • špatné investice
        • Lékařské diagnostické omyly [1]

Vrůstání dětí do společnosti - vznik individuálního Schématu

  • Prostřednictvím rodiny a školy
  • Děti vysoce docilní = podléhají
    • Vlivu rodičů, vrstevníků, učitelů
    • Zaměstnavatelů, reklamy, propagandy, případně indoktrinace [1]
  • Kritickému, samostatnému myšlení se děti přímo a systematicky téměř neučí !!!
  • Daleko systematičtěji jsou učeny:
    • sociální, náboženské a politické konformitě
    • Bez ohledu na míru stupidity, kterou konformita nese !!!
    • Nejnápadnější v totalitních systémech jakéhokoli druhu [1]

Vztah jedince a společnosti jako zdroj stupidity

  • Automatismus lidského prožívání a chování není kritické myšlení ale:
    • Hluboká a zásadní potřeba být členem skupiny
    • Potřeba nebýt osamělý, vyvržený
    • Potřeba být oblíbený, milován
      • Bez ohledu na míru, se kterou toto prožívání a chování přispívá ke skupinové stupiditě [1]
      • Bez ohledu na míru uvědomění si toho [1]
  • Náboženské organizace, zhoubné kulty
  • "světská náboženství" - politické strany
  • Bez náročného celoživotního výcviku naše vědomí není "orgán"
    • Kritického sběru informací
    • Nezaujatého učení
    • Logické analýzy [1]
  • Vědomí lidí je především "orgánem"
    • Důvěry
    • Víry
    • Přesvědčení
    • Názoru (belief)
      • Proto jsme tak snadno manipulovatelní [1]
  • Welles (1986, 1995) hlavní kulturní příčiny soudobé stupidity
    • Stát (včetně politických stran)
    • Církve [1]
  • Hluboká, nejlépe zcela nekritická víra v prohlašované ideály těchto skupin, zabraňuje jejich členům pochopit, že smyslem jak jejich víry, tak jejich chování je
    • Udržet skupinové schéma !!!
    • Udržet skupinu (a její vnitřní mocenskou hierarchii) !!!
    • Teprve nakonec pomáhat skupině zvládat proměny svého zevního i vnitřního prostředí [1]

V rámci skupinových interakcí se lidé snaží

  • Daleko více:
    • Udržovat a prodlužovat užitečné sociální vztahy !!!
  • Než:
    • Přinášet nové informace
    • Být poctiví, čestní
    • Něco se dozvědět [1]

Ve jménu uchování organizace, zejména její hierarchie !!!

  • Běžně obětují cíle, pro které skupina vznikla, o nichž systematicky, případně celá staletí tvrdí, že je stále má
  • Notorickým příkladem nerozborné stupidity tohoto druhu jsou
    • Náboženské organizace
    • Politické organizace všech dob a míst [1]

Izolace od reality je od výkonu moci neoddělitelná."

  • Mocenské špičky mohou ztratit kontakt s realitou téměř úplně a žít převážně svým vnitřním životem. Např.: :
    • špičky kněžských i politických hierarchií Mayů
    • Císařského Říma
    • Inků
    • Mocní všech církví v průběhu historie
    • Mocenské špičky Francie před revolucí r. 1789
    • Carského Ruska v průběhu 1. světové války
    • Hitlerovo okolí v závěru 2. světové války
    • Gerontokracie Brežněva 70-80. léta 20.století [1]

Groupthink - "skupinové myšlení"

  • častý, svérázný, nebezpečný druh skupinové stupidity obvykle vysoce inteligentních lidí
  • Irving Janis 1972, 1983
  • "Způsob myšlení, kterému lidé propadnou, jsou-li členy výrazně soudržné skupiny, v níž snaha po dosažení jednomyslnosti zvítězí nad motivací k věcnému hodnocení možnosti jednat jinak."
  • Může postihnout jakoukoli vysoce soudržnou skupinu, která
    • Musí dojít ke správnému rozhodnutí
    • Je pod výrazným tlakem
      • Míry odpovědnosti
      • Nedostatku času [1]
  • Proto se týká hlavně
    • špičkových politiků
    • štábních důstojníků
    • Církevních špiček
    • Vůdců mafiánských organizací
    • Skupin expertů ve vědě, průmyslu, ekologii
    • Skupinových lékařských konzilií [1]
    • Co rodina ?

Příznaky skupinové stupidity typu groupthink:

1. Iluze nezranitelnosti, neporanitelnosti

  • Přesvědčení, že se skupina nemůže dopustit chyby
  • že všechno musí dobře dopadnout [1]
2. Racionalizace chybných rozhodnutí
  • Chybné rozhodnutí získá "správné" vysvětlení
  • Skupinové schéma označí nežádoucí skutečnosti žádoucími slovními nálepkami
    • Souvisí s funkcí výše popsaných somatických markerů
      • Podobně jako chování popsané v dalších bodech [1]
3. Víra v morální oprávněnost existence skupiny a jejích rozhodnutí
  • Přesvědčení, že "ve více hlavách musí nutně být více rozumu"
  • Skupina nutně ví víc než jedinec, je nutně moudřejší a zkušenější [1]
4. Sdílení myšlenkových stereotypů, které řídí rozhodnutí skupiny [1]

5. Autocenzura

  • Jakmile člena skupiny napadnou "nežádoucí", "hříšné", "kacířské" myšlenky, potlačí je, případně se z nich vyzpovídá nadřízenému členu skupiny.
  • Tři budhistické opičky (1. zakrývá oči, 2. uši a 3. ústa) = vyjádření "správného postoje":
    • Jedinec chyby, které rozlišuje, nevidí ani neslyší, nemluví o nich, ani o jejich možných anebo skutečných důsledcích !!! [1]
6. Iluze jednomyslnosti
  • Nevyjadřují své skutečné pocity nad tím, co se děje !!!
  • Nevyjadřuje-li nikdo nesouhlasný názor, posiluje se pocit, že je vše v pořádku.
  • Vzniká iluze jednomyslnosti [1]
7. Tlak na nekonformní členy skupiny
  • Autocenzura a tlak na případně nekonformní členy skupiny se dá považovat za prostředky, jimiž se pocit harmonie udržuje !!! [1]
8. Ochrana vlastního vědomí a ochrana vědomí druhých členů skupiny před negativními informacemi !!!
  • Někteří členové skupiny (self-appointed mindguards) se této role spontánně chápou a bývají vysoce výkonní !!! [1]
9. Vývojem groupthink skupina přestane uvažovat o alternativách řešení !!!
  • Volí jednu myšlenku, které se drží.
  • Začne přehlížet námitky a skutečnosti, které svědčí v neprospěch vlastních úvah nebo řešení problému.
    • V množině možných řešení tím pádem může přehlédnout řešení, které je optimální. [1]
  • Skupina přestane zkoumat rizika řešení, které zvolila, včetně nákladů, které jsou s ním spjaté.
  • Je lhostejná vůči špatným nebo katastrofálním důsledkům svého rozhodnutí i v době, kdy ještě byla možná rozhodnutí odlišná.
  • Klíčové informace skupina nevyhledává v dostatečné šířce a hloubce.
  • Získané informace skupina obvykle výběrově zkresluje.
  • Volí jen některé informace, jiné nevolí nebo vylučuje [1]
  • Skupina není schopná znovu uvážit možnosti, které v průběhu procesu zamítla, přestože realita ukazuje, že by uváženy být měly.
  • Skupina nemá jasnou podrobnou představu o tom, jak rozhodnutí provede
  • Průběh akce podrobně nesleduje
  • Nemá plán pro případ náhodných, nečekaných změn [1]

Literatura:

[1] FRANTIŠEK KOUKOLÍK, JANA DRTILOVÁ. Základy stupidologie. Stupidita. Britské listy. 2008-03-10. ISSN 1213-1792. URL < blisty.cz/art/39405.html >.

Politická orientace

  • Politická orientace a inteligence

Politická orientace

  • Politická orientace a inteligence
O úroveň výše

Poslední aktualizace: 5. 8. 2022 22:27:18
© Dana Maňasková, metabalance.cz
e-mail