Kognitivní vývoj batolete
BalanceOil se změřením omega 3 indexu
1-2 roky věku
- Dítě baví hra na schovávanou, rádo hledá schované předměty nejprve na stejném místě, kde je vidělo na posledy, později prozkoumává více míst. [1]
- Podle neurologického vývoje v tomto období dochází k překročení tzv. středové čáry [1]
- Drží-li dítě jednu hračku a někdo mu nabídne druhou, přendá si známou hračku do prázdné ruky, aby si mohlo vzít novou [1]
- Když má hračkou v obou rukou a dostává nový předmět, známou věc odloží stranou a vezme si nabízený předmět.[1]
- Takto si dokáže poradit až se 4 předměty najednou [1]
- Rozumí funkčním vztahům mezi předměty
- Např. dává lžíci do misky a předvádí, že jí
- Hrnek postaví na podšálek a pije [1]
- Chápe tvarové a prostorové rozdíly
- Je patrné při manipulaci s hrami na zastrkávání tvarů
- Geometrické tvary dává do správných otvorů v desce
- Předměty vkládá a vysypává z nádob [1]
- Rádo nabízí hračky a předměty ostatním k prohlédnutí
- Také si rádo prohlíží obrázkové knihy.
- Dokáže pojmenovat mnoho předmětů denní potřeby.
- Často se ptá na pojmové označení věcí otázkou: „Co je to?“ [1]
- Postupně mizí separační úzkost
- K cizím osobám se chová více přátelsky [1]
- Začíná se osamostatňovat
- Vágnerová uvádí, že si dítě v průběhu emancipace, může vytvářet vztah k jiným objektům, jako kompenzaci vazby na matku
- Bývají to obvykle plyšové hračky, kterých se dítě nechce vzdát především když je unavené nebo frustrované
- Při zdravém vývoji by tato potřeba tzv. bezpečných objektů měla vymizet v předškolním věku. [1]
2-3 roky věku
Myšlení
- Motorické pohyby a pohyby očí jsou koordinovanější
- Většinu informací, které získává pocházejí ze zrakového vnímání.
- Umí předměty spojovat a zase rozpojovat.
- Předměty a hračky využívá k jiným účelům než k jakým byly určeny
- Např. jezdí kostkou po koberci
- Dokáže třídit předměty podle jednoho kritéria.
- Dlouhodobou pozornost vykazuje u činnosti, kterou si samo vybralo.
- Někdy je také dlouho fascinováno jednou činností, která ho úplně pohltí a nedokáže věnovat pozornost ničemu jinému
- Např. hledá, kam se zakutálel míček [1]
- Podle Piageta je batole ve fázi symbolického či předpojmového myšlení.
- Nepotřebuje už manipulovat s reálnými předměty, ale dokáže si je představit.
- Při učení nemusí využívat techniku pokusu a omylu, ale jednotlivá řešení ho napadnou ve vědomí na úrovni představ.
- Dokáže manipulovat se symbolem, který má pro něho zástupný význam např. kamínek představuje bonbon.
- Pojmenovává předměty na obrázcích a v knížkách, někdy ukazuje k čemu slouží.
- Dítě sice umí pojmenovat hodně předmětů, ale chybí mu vzájemné propojení mezi nimi.
- Slovní znak chápe jako označení pro jednu konkrétní věc, např. auto, je auto co mají doma a žádné jiné. [1]
- Orientaci v prostoru dokazuje rozlišováním slov nahoře, dole.
- Dovede zčásti odhadnout velikost
- Např. nedává velkou kostku do malého otvoru.
- Odhad vzdálenosti a orientace v množství je však pro batole nadále složitá.[1]
- Stejně jako orientace v čase, dítě žije pouze přítomnosti a krátkým časovým úsekem.
Formování osobnosti
- Období batolete je zásadním obdobím pro utváření osobnosti.
- Podle Eriksona hledá batole rovnováhu mezi potřebou emancipace a pocitem pochybnosti a studu.
- Dítě si uvědomuje samo sebe, což se projevuje i v řeči.
- Doposud o sobě mluvilo ve třetí osobě, nyní používá slovo „já“.
- Překonalo separační úzkost a rozvíjí potřeby sebeprosazení.
- Dítě usiluje o vlastní samostatnost a nezávislost na okolí.
- Činnosti chce dělat samo a bez pomoci.
- Toto období se také nazývá obdobím prvního vzdoru, obdobím negativizmu.
- Negativizmus je přirozeným vývojově daným projevem dítěte.
- Podle Vágnerové ho můžeme označit jako projev nezralé dětské vůle a experimentaci s vůlí.
- Dítě si uvědomuje vlastní já jako aktivního činitele, ale chybí mu schopnost autoregulace.
- Vytyčuje si vlastní cíle a chce jich dosáhnout, i když ještě neodhadne svoje možnosti.
- Potřebuje prosadit svoji variantu, třebaže se mu návrh dospělého zamlouvá. [1]
Sociální vývoj
- se postupně odpoutává od matky nebo ošetřující osoby
- Osamostatňování je spojeno s rozvojem komunikace
- Zjišťuje, že verbální komunikace je univerzálnějším prostředkem pro větší skupinu dospělých a umožňuje mu dosažení jeho přání
- Plně využívá také schopnosti přijímat informace
- Při doplňování zkušeností není závislé pouze na pozorování, ale na neznáme věci se ptá.
- Označení předmětů už obvykle zná a nyní hledá souvislosti a ptá se „proč?“.[1]
- Dítě si postupně osvojuje určitá pravidla (normy) chování.
- Chování podle daného řádu usnadňuje dítěti orientaci ve světě.
- Přináší mu jistotu, umožňuje předvídat následující slet činností. [1]
- Někdy dítě stereotypně vyžaduje opakování situace např. při vyprávění stejné pohádky vyžaduje přesné opakování a nevynechávání žádných částí.
- Z druhů sociálního učení využívá učení pomocí nápodoby nebo identifikace.
- Identifikaci Freud označuje jako, nevědomý nejranější vztah dítěte, který je provázen introjekcí, přijetím objektu do vlastního já.[1]
Literatura:
[1] BC. ZEMÁNKOVÁ , Lenka . Plavání rodičů a dětí s tělesným postižením předškolního věku [online]. Brno : ?, 2007. 84 s. Diplomová práce. MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ PEDAGOGICKÁ FAKULTA Katedra speciální pedagogiky. Dostupné z WWW: < is.muni.cz/th/153110/pedf_m/diplomova_prace.doc >.