Motorický vývoj kojence
- V 1. roce života je tolerance odchylky + - 1 měsíc s tím, že jsou určitá klíčová období, která zdravé dítě s normálním PMV musí splňovat i co do kvality provedení [3]
Vývoj dítěte se v prvním roce života dělí na 4 stádia:
- I. flekční stádium – od 1. do 6. týdne (2. měsíce)
- I. extenční stádium – 7. týden až konec 3. měsíce, resp. 4. měsíce
- Přechod do začátku volní motoriky
- II. flekční stádium – 4. až 7. měsíc
- Dochází k přípravě první lidské lokomoce
- II. extenční stádium – 8. až 12. (14.) měsíc
- Objevuje se bipedální lokomoce [3]
Literatura:
[3] MUDr. Cíbochová, Renata. PSYCHOMOTORICKÝ VÝVOJ DÍTĚTE V PRVNÍM ROCE ŽIVOTA 6 / 2004 PEDIATRIE PRO PRAXI, [online]. Klinika dětské neurologie 2. LF UK a FN Motol, Praha. [cit. 17.3.2011] Dostupné z WWW: < www.solen.cz/pdfs/ped/2004/06/07.pdf >.
1. měs. - I. flekční stádium - Novorozenec
Globální vzory při pohybu (holokinetické), symetrické [3]
- Postavení hlavy ovlivňuje postavení končetin a trupu
- Postura je fyziologicky asymetrická, tzv. poloha „šermíře“
- Uplatňují se šablony tonických šíjových reflexů TŠR
- Při rotaci hlavy doprava se:
- Extenze pravostranných končetin
- Flexe levostranných končetin [3]
- Zdravý novorozenec ale umí otáčet hlavičku na obě strany
- Někdy tato rotace hlavy způsobí i rotaci trupu na bok, tzn. že na zádech je ještě nestabilní. [3]
- Často vzniká posturální plagiocephalie z predilekce hlavy k jedné straně s následnou fixací asymetrického držení těla (vzniká na straně, odkud přichází světlo, matka). [3]
- První dva měsíce po narození dávat pozor, aby nevznikla predilekce hlavy k jedné straně. Proto je dobré u dítěte v postýlce střídat strany, odkud přichází světlo a matka. [3]
Na bříšku
- Dotýká podložky všemi částmi těla [3]
- Ojediněle krátce zvedne hlavičku asymetricky nad podložku, současně má flektovány končetiny pod trupem nebo u trupu [3]
- Hned od narození je potřeba dítě při bdění několikrát za den dávat na bříško. Dítě na bříšku však nesmí spát [3]
Ruce
- Ruce má v pěstičkách, ale umí je otevřít [3]
- Palec je flektován v dlani, má výrazný reflexní úchop. [3]
- [3]
Nohy
- Zadeček je výše než hlava [3]
- Abdukce v kyčlích je do 90 stupňů [3]
Reflexy
- Několik týdnů po narození nemá ještě dítě nad svými pohyby kontrolu [1]
- Dobře vybavitelné reflexy - důležité zhodnocení i jejich symetričnosti [3]
- [3]
- Mezi základní reflexy dítěte patří
- Reflexy polykací
- Sací
- Mrkací
- Vylučovací
- Reflexy umožňující zvracení
- Zívání
- Kašlání
- Reflexy typické pouze pro raný věk
- Hledací
- Moroův (objímací, úlekový)
- Pokud pod dítětem rychle podtrhneme podložku, náhle snížíme polohu nebo provedeme hlasitý zvuk, dítě rozhodí ruka rukama od těla a pak je zase vrátí na hrudník a pokrčí nohy
- Uchopovací
- Když dítěti vložíme do ruky předmět semkne prsty kolem něj
- Reflexní chůze (chůzový automatismus)
- Pokud dítě chytneme tak, že se jeho nohy lehce dotýkají podložky, střídá nohy jako při chůzi
- Tonicko šíjový
- Dítě ležící na zádech natahuje ruku i nohu na té straně, kde má hlavu, neopačné straně má končetiny pokrčené
- Chodidlový
- Když zatlačíme na chodidlové bříško pod palcem, dítě sevře prsty
Spánek
- Většinu dne novorozenec prospí
- Zpočátku spí 17-19 hodin denně
- Stav bdělosti se postupně prodlužuje
- Využívá ho především k jídlu
Vědomí
- Brazolton rozlišuje 6 základních stavů:
- 1. Hluboký spánek
- 2. Lehký spánek
- 3. Dřímota
- 4. Klidný bdělý stav
- 5. Aktivní bdělí stav
- 6. Pláč
Zrak
- Už od narození dítě rozeznává zelenou a červenou
- Dovede diferencovat základní barvy [1, 3]
- Často strabuje - šilhá (fyziologický je lehký divergentní strabismus) [3]
- Otáčí se za světlem [3]
- Pohyb očí je pouze horizontální [3]
- Vidí jen na krátkou vzdálenost pouze větší předměty v úhlu 45–60 stupňů (tj. krátce zafixuje velký předmět v zorné linii) [3]
- Ve 4. týdnu umí na malou chvilku sledovat očima velký světlý či lesklý předmět umístěný před očima ve vzdálenosti 30–50 cm v úhlu 90 stupňů. [3]
- Fixace je monokulární střídavě jedním a druhým okem [3]
- Zraková ostrost je při narození nízká (cca 20/400)
- Neumí akomodovat. [3, 1]
- Dává přednost ostřejším kontrastům a složitým vzorcům [1]
- Nejpřitažlivější pro dítě je lidský obličej a všechno, co mu ho připomíná [1]
- Již po několika dnech si zapamatuje obličej matky [1]
- Vlivem nezralosti nervových drah není dosud plně rozvinuta zraková ostrost [1]
- Zraková pozornost je jen krátkodobá, neboť bdělý stav novorozence trvá krátce [1]
- Neudrží delší dobu pozornost na jednom předmětu [1]
- Schopen vnímat objekt od něj vzdálený 20-30 cm, který je aktuálně v jeho zorném poli [1]
- Neumí pozorovat pohybující se objekt [1]
- Hyvarinerová zdůrazňuje, že vidění je schopnost získaná [1]
- Proto je velice důležitá zraková stimulace
- Riziko tupozrakosti při nepoznané nekorigované vadě [1]
Sluch
- Na akustické podněty, dle jejich síly a vlastního stavu, reaguje
- Mrknutím (akustikofaciální reflex)
- Záškubem celého těla (úleková reakce) [3]
- Na tichý klidný hlas reaguje zklidněním hybné aktivity. [3]
- [3]
- Zkušenosti se sluchem má novorozenec již z prenatálního období [1]
- Po narození kladně reaguje na hudbu, kterou slyšel v břiše matky [1]
- Také hlas matky rozezná od jiných [1]
- Jsou mu obecně přednější vyšší ženské hlasy [1]
Taktilní vnímání
- Emočně nejvýznamnější je pro dítě kožní kontakt, dochází jim ke stimulaci i uklidnění
Čich a chuť
- Vyvinuty velice dobře [1,3]
- Zaujímají v životě dítěte důležitou roli
- Dítě matku poznává všemi smysly tedy i pomocí čichu a chuti [1]
- Rozlišování chutí u novorozence bylo také potvrzeno výzkumy [1]
- Již vyvinuty chuťové preference (přednost sladké chuti). [3]
Socializace
- [3]
- [3]
- Kolem 2. týdne života se u novorozeně objevuje vrozený výrazový pohyb – úsměv, který spíše vyjadřuje tělesnou pohodu. Později je nahrazen úsměvem na podnět (Klenková, 1997). [2]
- Zpočátku je pro dítě důležitější pravidelný režim dne než to, kdo o něho pečuje. Sociální vztahy jsou rozvíjeny prostřednictvím uspokojování základních biologických potřeb. [2]
- Velice vnímavý k sociálním impulsům, chybí mu však sociální zkušenost, které se naučí později [2]
- Do sociální interakce zapojuje všechny smysly (zrak, sluch, čich, chuť a kinestetické vjemy) [2]
- Dítě i matka mají vrozené dispozice k navazování vzájemného sociálního kontaktu. [2]
- Čím dříve po porodu začne matka s dítětem navazovat kontakt, tím hlubší vztah si k dítěti utváří. [2]
- Vhodná situace pro rozvoj sociálních dovedností je kojení. [1]
- Dítě je v těsném kontaktu s matkou, může ji vnímat více smysly a situace se pravidelně opakuje. [2]
- Už novorozenec napodobuje jednoduché výrazy dospělého např.
- Pootevření úst
- Otevření a zavření očí [2]
- Tak jak dítě napodobuje dospělého, i rodič imitací dítěte podporuje dítě k vzájemné komunikaci, poskytuje mu tím snadnější orientaci v sociální interakci. [2]
- Při zaslechnutí pláče jiného dítěte v místnosti se novorozenec také rozpláče, ale při poslechu svého vlastní pláče z reproduktoru se spíše uklidní. [1]
- Základní formou komunikace je křik a pláč. [1]
- Dítě rozlišuje různé druhy křiku podle svých potřeb a vnímavý rodič se je brzy naučí rozlišovat. [1]
Myšlení
- Novorozenec je schopen jednoduchých myšlenkových pochodů [1]
- Pomocí sociální integrace objevuje souvislost mezi vlastním chováním a reakcemi okolí [1]
- Díky získaným zkušenostem se učí vyhýbat se nepříjemnému a příjemné vyhledávat. [1]
- Brzy se naučí, že na jeho křik reaguje matka příchodem, zvednutím do náruče apod. [1]
Dítě předčasně narozené
- Se po narození chová jinak než kdyby vývoj probíhal dál v děloze matky [1]
- Nedonošené děti vlivem nepřipravenosti na náhlou změnu prostředí se celkově jeví jako labilnější a dráždivější [1]
- Smyslová orientace je sice obdobná jako u dětí narozených v odpovídajícím termínu, ale nevyzrálost je patrná ve schopnosti orientovat se a především v učení se sociálnímu chování [1]
- Sociální mezníky v kojeneckém věku jsou u dětí předčasně narozených opožděny. [1]
- Výrazně pomáhá přiměřená aktivní stimulace ze strany rodičů. [1]
- Probíhá-li vše bez dalších komplikací vývoj dítěte se srovná s normou. [1]
- V pozdějším věku se mohou jako následek nedonošenosti objevit
- Poruchy pozornosti
- Zvýšená úzkost
- Specifické poruchy učení apod. [1]
Literatura:
[1] BC. ZEMÁNKOVÁ , Lenka. Plavání rodičů a dětí s tělesným postižením předškolního věku [online]. Brno : ?, 2007. 84 s. Diplomová práce. MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ PEDAGOGICKÁ FAKULTA Katedra speciální pedagogiky. Dostupné z WWW: < is.muni.cz/th/153110/pedf_m/diplomova_prace.doc >.
[2] MUDr. Cíbochová, Renata. PSYCHOMOTORICKÝ VÝVOJ DÍTĚTE V PRVNÍM ROCE ŽIVOTA 6 / 2004 PEDIATRIE PRO PRAXI, [online]. Klinika dětské neurologie 2. LF UK a FN Motol, Praha. [cit. 17.3.2011] Dostupné z WWW: < www.solen.cz/pdfs/ped/2004/06/07.pdf >.
[3] MUDr. Cíbochová, Renata. PSYCHOMOTORICKÝ VÝVOJ DÍTĚTE V PRVNÍM ROCE ŽIVOTA 6 / 2004 PEDIATRIE PRO PRAXI, [online]. Klinika dětské neurologie 2. LF UK a FN Motol, Praha. [cit. 17.3.2011] Dostupné z WWW: < www.solen.cz/pdfs/ped/2004/06/07.pdf >.
2. měs. - I. flekční stádium / I. extenční stádium - Kojenec
Postura
- Ubývá flekčního držení [3]
- Svalový tonus se snižuje k normě [3]
- Symetrizuje se držení těla [3]
- Je schopno krátce zdvihnout dolní končetiny nad podložku.[3]
- Pokud je predilekce hlavy, asymetrie trupu ještě po 2. měsíci života, je namístě vyčetření dětským neurologem [3]
Na bříšku
- Krátce (déle než 5 sec) zvedne hlavičku ve střední rovině s opřením o distální část předloktí a s volným natažením dolních končetin v zevní rotaci. [3]
Ruce
- Má otevřené dlaně, palec ruky je v addukci (není již v dlani).[3]
Zrak
- Začíná fixovat a sledovat předmět [3]
- Volně otáčí hlavu za předmětem v úhlu 150 stupňů [3]
- Fixace je již chvílemi binokulární [3]
- Od 2. měsíce dovede pozorovat pohybující se předmět od střední linie do strany a opačně [2]
- Od 2. měsíce dozrává sítnice a tím se zlepšuje zraková ostrost [1]
Sluch
- Zpozorní na hlas, zvukový podnět.[3]
- Silný zvuk vyleká [3]
- Objevuje se faciální reakce na zvuk.[3]
Socializace
- S matkou nakloněnou nad ním krátce naváže zrakový kontakt a usměje se (reaktivní sociální úsměv)[3]
Hlas
- Objevují se jednotlivé dlouhé samohlásky. [3]
- [3]
- Kolem šestého týdne dostává křik citové zabarvení [2]
- Nejdříve dává křikem najevo nespokojenost [2]
- Tvrdým nasazením hlasu- násilné, nefyziologické rozražení hlasové štěrbiny ve fonačním postavení při iniciaci řeči (Vitásková, 2005, s. 157)[2]
- 2.-3. měs. dává najevo i spokojenost s měkkým hlasovým začátkem – fyziologicky správně tvořený hlas [2]
Literatura:
[2] BC. CHRÁSTOVÁ, Lenka . EDUKATIVNĚ STIMULAČNÍ SKUPINY : V MATEŘSKÉ ŠKOLE [online]. Brno : ?, 2007. ? s. Diplomová práce. MASARYKOVA UNIVERZITA, PEDAGOGICKÁ FAKULTA, Katedra speciální pedagogiky. Dostupné z WWW: < is.muni.cz/th/69716/pedf_m/diplomova_prace.txt >.
[3] MUDr. Cíbochová, Renata. PSYCHOMOTORICKÝ VÝVOJ DÍTĚTE V PRVNÍM ROCE ŽIVOTA 6 / 2004 PEDIATRIE PRO PRAXI, [online]. Klinika dětské neurologie 2. LF UK a FN Motol, Praha. [cit. 17.3.2011] Dostupné z WWW: < www.solen.cz/pdfs/ped/2004/06/07.pdf >.
3. měs. - I. extenční stádium
Na zádech
- Je stabilní (těžiště je mezi lopatkami) [3]
Hlava
- Drží ji ve střední poloze [3]
- Spontánně jí otáčí k oběma stranám, při tom má symetrické postavení končetin (na rozdíl od novorozenecké asymetrie)[3]
- Horní polovina těla je celkově aktivnější [2]
Ruce
- Musí již mít otevřené dlaně, aby mohl začít vývoj volního úchopu. [3]
- Dlaně má již převážně otevřené (pěsti se objevují jen při pláči, strachu či nejistotě)[3]
- Začíná si hrát s rukama [3]
- Začíná se objevovat koordinace oko – ruka – ústa [3]
- Ruce si dává do středu zorného pole. [3]
- Natahuje se po předmětech [2]
- Mává pažemi a spojuje je nad obličejem [2]
Na bříšku
- „Pase hříbátka“ [2,1]
- Hlava je mimo opěrnou bázi symetricky vzpřímená v ose těla v úhlu cca 45–50 stupňů nad podložku [3]
- Udrží hlavu již dlouho zdviženou
- Volně otáčí hlavu za směrem motivace (zvuk chrastítka, apod.). [3]
- Vzpřímení trupu dosahuje mezi lopatky
- Dítě je opřené o celé předloktí včetně loktů [3]
- Má pootevřené až otevřené dlaně. [3]
- Flexe paže oboustranně je v loketním kloubu 90° [3]
- Dolní končetiny jsou ve volné extenzi, vnější rotaci a abdukci.
- Tato poloha na bříšku musí být stabilní, nesmí přepadávat [3]
- Tato poloha je velmi důležitá pro další správný vývoj vzpřimování.
- Nejčastější chyby jsou:
- Abnormální vztyčení hlavy [3]
- Velký záklon hlavy [3]
- Rotace hlavy k jedné straně [3]
- Neopření se o celé předloktí včetně loktů [3]
- Retrakce paží [3]
- Přetrvávající pěstičky [3]
- Těžiště nad pupkem [3]
- Nestabilita v této poloze [3]
- Přepadávání na bok nebo až na záda, atd. [3]
Při tahu do sedu (trakční test)
- Začíná hlavičku držet v ose trupu
- Současně jsou dolní končetiny flektovány
- Horní končetiny extendovány. [3]
Zrak
- Menší předmět v zorném poli brzo zpozoruje v úhlu 180 stupňů
- Objevuje se optikofaciální reflex.[3]
- Akomodace je již možná, i konvergence a vertikální pohyby bulbů. [3]
- Od 3. měsíce pozoruje svoje ruce ve střední linii a pak začíná ve sledování středovou čáru překračovat. [1]
- Od 3. měsíce se rozvíjí periferní vidění. [1]
Sluch
- Na zvuk se zklidní, zpozorní [3]
- Na silný zvukový podnět se vyleká a reaguje prudkým pohybem celého těla. [3]
- [3]
Reflexy
- Výrazný útlum novorozeneckých reflexů (kromě reflexního úchopu na dolních končetinách) [3] :
- [3]
Socializace
- Zajímá se o okolí – živě sleduje, reaguje úsměvem či pláčem na okolí. [3]
- Dává stále zřetelněji najevo radost z toho, když je s ním někdo v kontaktu [2]
- Může se jednat o známý či cizí obličej [2]
- Začne se usmívat a projevovat zvýšené emoční vzrušení [2]
- Ve styku s lidmi je dítě více aktivováno [2]
- Projevuje se živěji a čileji než za jiných okolností [2]
- Využívá zde všech možných aktivit, které ovládá [2]
- Svou radost projevuje jak úsměvem, tak i hlasovými projevy, např. vískáním, broukáním, smíchem. [2]
Hlas
- [3]
Literatura:
[1] BC. ZEMÁNKOVÁ , Lenka . Plavání rodičů a dětí s tělesným postižením předškolního věku [online]. Brno : ?, 2007. 84 s. Diplomová práce. MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ PEDAGOGICKÁ FAKULTA Katedra speciální pedagogiky. Dostupné z WWW: < is.muni.cz/th/153110/pedf_m/diplomova_prace.doc >.
[2] BC. CHRÁSTOVÁ, Lenka . EDUKATIVNĚ STIMULAČNÍ SKUPINY : V MATEŘSKÉ ŠKOLE [online]. Brno : ?, 2007. ? s. Diplomová práce. MASARYKOVA UNIVERZITA, PEDAGOGICKÁ FAKULTA, Katedra speciální pedagogiky. Dostupné z WWW: < is.muni.cz/th/69716/pedf_m/diplomova_prace.txt >.
[3] MUDr. Cíbochová, Renata. PSYCHOMOTORICKÝ VÝVOJ DÍTĚTE V PRVNÍM ROCE ŽIVOTA 6 / 2004 PEDIATRIE PRO PRAXI, [online]. Klinika dětské neurologie 2. LF UK a FN Motol, Praha. [cit. 17.3.2011] Dostupné z WWW: < www.solen.cz/pdfs/ped/2004/06/07.pdf >.
4-8 měsíců věk
Socializace
- Záměrné jednání [2]
- Dítě poznává, že jeho původně náhodná činnost vyvolala určitou akci, tak tuto činnost opakuje. Langmeier (2002) tuto činnost nazývá „kruhová reakce“. [2]
Motorika
- Rozvoj motoriky a poznávacích procesů je ve vzájemné interakci
- Zvídavost a potřeba poznávat okolí podporuje rozvoj motoriky
- Motorické kompetence naopak umožňují rozvoj poznávání
- Podporou rozvoje motoriky tedy podporujeme rozvoj kognitivních procesů
- Vývoj pokračuje postupným zvedáním se dítěte
- Tím se zvětšuje jeho zorné pole
- Dítě tak dostává více stimulačních podnětů [1, 2]
4. měs. - II. flekční stádium
Reflexy
- Novorozenecké reflexy jsou již vyhaslé
- Mimo reflexního úchopu na dolních končetinách. [3]
[3]
- [3]
- Objevují se reflexy:
- Landauv reflex
- Když zvedneme dítě z podložky tváří k zemi, udrží hlavu v prodloužení trupu, nohy jsou taktéž natažené v prodloužení trupu - trup a hlava narovnají do jedné přímky [2]
- Polykací reflex se rozvíjí plně
Zrak a přetáčení se - 3.-5. měs.
- Sleduje pohyb v místnosti. [3]
- Sleduje předmět i přes středovou linii (Vágnerová, 2000) [2]
- Začíná za předměty otáčet nejen hlavu, ale poté i celý trup [2]
- Někdy se převrátí na břicho [2, 3]
- Začíná se přetáčet na boky s diferenciací dolních končetin. [3]
- Ve 4 měs. už to zvládne najednou
- Pokud má asymetrický úchop či přetáčení (tj. upřednostňuje jednu stranu), je namístě vyčetření dětským neurologem [3]
Vleže na zádech
- Obrací hlavu ze strany na stranu
- Ke konci 4. měs. už ji dokáže udržet v jedné přímce s trupem
Sed
- S oporou lze dítě i posadit, ale má ohnutá záda a neudrží hlavu
- Ke konci 4. měs. už zvládne samo držet hlavu a sed je pro něj přijatelnější poloha
Ruce
- Ústa jsou pro dítě stále zdrojem informací, proto si všechny předměty strká do úst, ale začíná používat i ruce.
- Na zádech si prohlíží obě ruce, hraje si s nimi, dává je do úst (souhra oko – ruka – ústa) [3]
- Začíná si brát hračky [3]
- Uchopuje hračky oběma rukama (tzn. neupřednostňuje žádnou ruku)[3]
- Ruce jsou otevřené pro uchopování předmětů
- Dítě je zatím neudrží a neumí s předměty manipulovat
- Hraje si se svými končetinami a postupně začíná nacvičovat záměrné uchopování oběma rukama [2]
- Aktivní úchop na rukou je ulnární pronační [3]
- Cíleně směřované otvírání ruky a uchopování předmětu z ulnární strany.[3]
- Úchop je pouze ze strany při držení ruky v ulnární dukci. [3]
- Úchop je ještě nejistý, mimovolní. [3]
- Při úchopu střídá ruce (nesmí upředňostňovat či mít aktivní úchop jen na jedné ruce). [3]
- Při pití si „přidržuje“ láhev. [3]
Nohy
- Zvedá nohy vysoko nad podložku. :3::
- Snahu o cílené uchopování i nohou. [3]
Na bříšku
- V tomto měsíci nejpozději musí zdravé dítě zvládnout kvalitní provedení polohy na bříšku, tzn. správné provedení „pasení hříbátek“ (tj. první vzpřímení) s opřením o ulnární část předloktí. [3]
- Pokud dítě nezvládá do konce 4. měsíce kvalitní provedení polohy na bříšku (hříbátka), je namístě vyčetření dětským neurologem [3]
Sluch
- Zpozorní při slyšení nějakého zvuku [2]
- Postupně se snaží zjistit, co zvuk vydalo, tím že se za zvukem otáčí [2]
- Vyhledá zdroj zvuku, tzn. cíleně otáčí hlavuza zvukem, později vyhledá zdroj i jen očima. [3]
Hlas
- Hlasitě se směje, výská, moduluje hlas, vyžaduje kontakt s okolím. [3]
- Dítě začíná napodobovat pohyby jako při sání a polykání a doprovází je rozmanitými zvuky
- Tzv. broukání - artikuluje delší samohláskové zvuky – „ááá“, „ááíí“ [2]
- Do konce 4.měs. musí mít zvládnutou správnou polohu na břišku [3]
Socializace
- Začíná se vytvářet specifický vztah k matce – odliší ji od jiného lidského obličeje. [3]
Literatura:
[1] BC. ZEMÁNKOVÁ , Lenka . Plavání rodičů a dětí s tělesným postižením předškolního věku [online]. Brno : ?, 2007. 84 s. Diplomová práce. MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ PEDAGOGICKÁ FAKULTA Katedra speciální pedagogiky. Dostupné z WWW: < is.muni.cz/th/153110/pedf_m/diplomova_prace.doc >.
[2] BC. CHRÁSTOVÁ, Lenka . EDUKATIVNĚ STIMULAČNÍ SKUPINY : V MATEŘSKÉ ŠKOLE [online]. Brno : ?, 2007. ? s. Diplomová práce. MASARYKOVA UNIVERZITA, PEDAGOGICKÁ FAKULTA, Katedra speciální pedagogiky. Dostupné z WWW: < is.muni.cz/th/69716/pedf_m/diplomova_prace.txt >.
[3] MUDr. Cíbochová, Renata. PSYCHOMOTORICKÝ VÝVOJ DÍTĚTE V PRVNÍM ROCE ŽIVOTA 6 / 2004 PEDIATRIE PRO PRAXI, [online]. Klinika dětské neurologie 2. LF UK a FN Motol, Praha. [cit. 17.3.2011] Dostupné z WWW: < www.solen.cz/pdfs/ped/2004/06/07.pdf >.
5. měs. - II. flekční stádium
Socializace
- Vyžaduje pozornost [3]
- Rozeznává osoby kolem sebe [3]
- Rozezná laskavý a přísný tón řeči i mimiky. [3]
- Začíná odlišovat cizí osoby. [3]
Ruka
- Dává si hračky do úst [3]
- Přendává si je z ruky do ruky za kontroly zrakem. [3]
- Nabízený předmět uchopí ze střední roviny při radiálním postavení ruky. [3]
- V bdělém stavu můžeme u dítěte pozorovat jemné krouživé pohyby v zápěstí
- I na dalších částech těla
- Tzv. fidgety (fidgety movements)
- Fyziologicky v 3.–5. měsíci [3]
- Úchop je do celé dlaně s maximem ještě do ulnární části. [3]
Sed
- Začíná se přitahovat do sedu. [3]
V leže
- Převrací se ze zad na bok a začíná i na bříško. [3]
- Na břiše si hraje s hračkami, kdy opěrnými body jsou:
- Loket
- Spina iliaca anterior
- Mediální kondyl kolenního kloubu [3]
- Umí přemístit těžiště do strany na jeden loket a uvolnit druhou ruku k úchopu
- Hlava s uchopující rukou jsou tak mimo opěrnou bázi [3]
Hlas
- Hra s mluvidly doprovázená zvuky (opakované slabičné zvuky „bababa“)
- Pudové žvatlání, které ještě nevyžaduje vědomou sluchovou kontrolu.
- Vzniklá spojení jsou ale ještě bez významu, nemají vědomý obsah.
- Na tomto základě dokáže vyjadřovat všechny vokály a z konsonant „b“, „p“, „m“, „t“, „d“ a „v“. [2]
- Navazuje etapa tzv. napodobovacího žvatlání
- Závislá na vědomé sluchové a zrakové kontrole [2]
- Sleduje pohyby mluvidel, melodii a rytmus řeči
- Napodobuje a opakuje hlásky, které samo vydává nebo slyší v okolí [2]
- Při hrách s hračkami a předměty si s nimi „povídá“
- Reaguje na tón hlasu druhých lidí
- Poznává v hlasu hněv, hravost nebo smutek. [2]
- V 5-ti měsících zná 100 slov. [1]
Literatura:
[1] BC. ZEMÁNKOVÁ , Lenka . Plavání rodičů a dětí s tělesným postižením předškolního věku [online]. Brno : ?, 2007. 84 s. Diplomová práce. MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ PEDAGOGICKÁ FAKULTA Katedra speciální pedagogiky. Dostupné z WWW: < is.muni.cz/th/153110/pedf_m/diplomova_prace.doc >.
[2] BC. CHRÁSTOVÁ, Lenka . EDUKATIVNĚ STIMULAČNÍ SKUPINY : V MATEŘSKÉ ŠKOLE [online]. Brno : ?, 2007. ? s. Diplomová práce. MASARYKOVA UNIVERZITA, PEDAGOGICKÁ FAKULTA, Katedra speciální pedagogiky. Dostupné z WWW: < is.muni.cz/th/69716/pedf_m/diplomova_prace.txt >.
[3] MUDr. Cíbochová, Renata. PSYCHOMOTORICKÝ VÝVOJ DÍTĚTE V PRVNÍM ROCE ŽIVOTA 6 / 2004 PEDIATRIE PRO PRAXI, [online]. Klinika dětské neurologie 2. LF UK a FN Motol, Praha. [cit. 17.3.2011] Dostupné z WWW: < www.solen.cz/pdfs/ped/2004/06/07.pdf >.
6. měs. - II. flekční stádium
Ruce
- Uchopí předmět jednou rukou a manipulovat s ním [2]
- Velké předměty bere do dlaně čtyřmi prsty - „dlaňovým úchopem“ [2]
- Tzn. celou rukou, palec není v pozici prstů
- Předměty si dovede přendávat z ruky do ruky [2]
- Sahá a uchopuje předmět již přes střední linii [3]
- Umí přemístit těžiště laterálně [3]
- Aktivně třese chrastítkem [3]
- Přendává věci z ruky do ruky [3]
- Vše dává do úst a kouše [3]
- Úchop se posunuje od ulnární strany ke straně radiální (tj. k palci) [3]
- Jedná se zde již o radiální úchop. [3]
- Palec se začíná postupně zapojovat do úchopu – dostává se do opozice. [3]
- Po kuličce však ještě hrabe celou rukou a úchop se většinou nezdaří. [3]
- Tluče hračkou o podložku. [3]
- [3]
Nohy
- V poloze na zádech si hraje s dolními končetinami
- Uchopí si palce u nohou.
- Udrží svoji váhu těla, je-li postaveno na chodidla a podpíráno v podpaží.
V leže
- V leže na zádech samo zdvihá hlavu [1]
- Převrací se z břicha na záda [2] i ze zad na břicho [1] již od 4. měs. [3]
- Z lehu na břiše se dokáže vzepřít na rukou a dát kolena pod sebe [1]
- Otočí se ze zad na břicho a zpět na záda oboustranně. [3]
- Na břiše se umí dostat do tzv. „vyššího vzporu“ [3]
- Symetricky se vzepře o natažené horní končetiny
- S otevřenými dlaněmi
- Se vzpřímenou hlavou
- S opřením o stehna (další posun těžiště kaudálně do oblasti beder)
- Dolní končetiny má volně položené na podložce v mírné abdukci a semiextenzi [3]
- V poloze na břiše se točí kolem vlastní osy. [3]
Lezení
- Udrží se v pozici na čtyřech, ale ještě samo neleze, spíše se komíhá dopředu a dozadu a experimentuje. [1]
Sed
- Dovede sedět s oporou [2]
- Bez opory sedí v předklonu, v tzv. „žabí pozici“ [2]
- Přitáhne se do sedu [2], přitom současně dochází k anteflexi hlavy, k flexi trupu a k flexi ve všech třech kloubech dolních končetin (tzv. „klubíčko“). [3]
- V pasivním sedu se krátce udrží, ale sám se neposadí.
- Někdy se z polohy na boku může dostat do šikmého sedu, ale v této době je tento sed ještě nestabilní. [3]
Reflexy
- Objevuje se střemhlavý reflex [3]
- Přiblížíme dítě hlavou náhle k podložce
- Dítě proti ní natáhne ruce, aby se opřelo a zabránilo pádu na obličej. [3]
- Důležité hodnocení symetrie - opření o otevřené dlaně o podložku [3]
- Objevuje se parašutistický reflex
- Když dítě držíme tváří k zemi a najedou s ním rychle klesneme, jako bychom ho upustili, roztáhne svisle nohy i paže, jako by se bránilo pádu [1, 2]
Zrak
- Fixace je zde již jen binokulární
- Vidí malé předměty v úhlu již větším než 180 stupňů.
- Od narození došlo k výraznému zlepšení zrakové ostrosti na 20/40
- Ale až kolem 5. roku dosahuje hodnoty 6/6
- Do 6. měsíce je neparetický konvergentní strabismus střídající strany ještě fyziologický [3]
- Pokud však přetrvává po 6. měsíci, měl by dítě vyšetřit oftalmolog [3]
Hlas
- Žvatlá jednotlivé otevřené slabiky (ba, da,…). [3]
- [3]
Myšlení
- Jeho pozornost upoutá i slabší tichý zvuk. [3]
- [3]
Strava
- [3]
Sociální vývoj
- Kolem 6. měsíce začíná dítě upřednostňovat primárního pečovatele.
- Podle Hewstona si buduje primární pocit bezpečí, který se projevuje úzkým důvěrným vztahem k konkrétní osobě.
- V tomto období je dítě společenské.
- Je rádo zahrnuto do běžného chodu rodiny, rádo se zabojuje do denních aktivit nebo je alespoň na blízku.
- Vyhledává nové zážitky a příležitosti ke zkoumání nových předmětů.
- Občas začíná být neposlušné a stojí si za svým přáním, což se projevuje např. vzdorovitým křikem, ječení, kopáním.
- Má oblíbenou hračku, se kterou tráví více času než z ostatními.
- Hračky nebo jiné předměty nabízí ostatním, dokáže se podělit.
- Úsměvem a otočením reaguje na vyslovení svého jména.
- Rozumí funkcím předmětů denní potřeby např. hřebenem se češe.
- Poslouchá jednoduché pokyny a rozumí významu slova „ne“.
- Pozornosti rodiče se domáhá
- Zdvižením paží
- Pláčem
- Chytáním za nohu apod.
- Rádo se chová a mazlí.
- Zlobí se, když mu někdo vezme jeho hračku.
Literatura:
[1] BC. ZEMÁNKOVÁ , Lenka . Plavání rodičů a dětí s tělesným postižením předškolního věku [online]. Brno : ?, 2007. 84 s. Diplomová práce. MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ PEDAGOGICKÁ FAKULTA Katedra speciální pedagogiky. Dostupné z WWW: < is.muni.cz/th/153110/pedf_m/diplomova_prace.doc >.
[2] BC. CHRÁSTOVÁ, Lenka . EDUKATIVNĚ STIMULAČNÍ SKUPINY : V MATEŘSKÉ ŠKOLE [online]. Brno : ?, 2007. ? s. Diplomová práce. MASARYKOVA UNIVERZITA, PEDAGOGICKÁ FAKULTA, Katedra speciální pedagogiky. Dostupné z WWW: < is.muni.cz/th/69716/pedf_m/diplomova_prace.txt >.
[3] MUDr. Cíbochová, Renata. PSYCHOMOTORICKÝ VÝVOJ DÍTĚTE V PRVNÍM ROCE ŽIVOTA 6 / 2004 PEDIATRIE PRO PRAXI, [online]. Klinika dětské neurologie 2. LF UK a FN Motol, Praha. [cit. 17.3.2011] Dostupné z WWW: < www.solen.cz/pdfs/ped/2004/06/07.pdf >.
7 měs. - II. flekční stádium
Na zádech
- Si hraje s nohama (koordinace ruka – noha – ústa – oko) [3]
Na boku
- Začíná si být jistý v poloze na boku
- V 6. měsíci je tato poloha ještě nejistá [3]
Na břiše
- Pivotuje (dělá „letadlo“) [3]
- Ttočí se kolem vlastní osy dokola [3]
- Později válí sudy
- Koordinovaně se otáčí z polohy na břiše do polohy na záda přes jistou polohu na boku a dále pokračuje v otáčení přes druhý bok na břicho. [3]
- Začíná se plazit
- Zpočátku dozadu
- Až později dopředu se střídáním horních a dolních končetin [3]
Na čtyrech
- Začíná se dostávat do polohy na čtyři, ve které se houpe (po 2–3 týdny). [3]
- Z polohy na čtyřech se už může začít dostávat do šikmého sedu
- Který je však ještě nestabilní [3]
Sed
Nohy
- Udrží váhu těla, pokud je drženo za obě ruce. [3]
Ruce
- Úchop je radiální dlaňový, mezi dlaň a prsty s max. u thenaru.
- Po kuličce sahá již přímo. [3]
Hlas
- Vyslovuje slabiky, začíná je zdvojovat. [3]
Sluch
- Hledá příčinu vzdálenějšího zvuku [2]
Literatura:
[2] BC. CHRÁSTOVÁ, Lenka . EDUKATIVNĚ STIMULAČNÍ SKUPINY : V MATEŘSKÉ ŠKOLE [online]. Brno : ?, 2007. ? s. Diplomová práce. MASARYKOVA UNIVERZITA, PEDAGOGICKÁ FAKULTA, Katedra speciální pedagogiky. Dostupné z WWW: < is.muni.cz/th/69716/pedf_m/diplomova_prace.txt >.
[3] MUDr. Cíbochová, Renata. PSYCHOMOTORICKÝ VÝVOJ DÍTĚTE V PRVNÍM ROCE ŽIVOTA 6 / 2004 PEDIATRIE PRO PRAXI, [online]. Klinika dětské neurologie 2. LF UK a FN Motol, Praha. [cit. 17.3.2011] Dostupné z WWW: < www.solen.cz/pdfs/ped/2004/06/07.pdf >.
8. měs. - II. extenční stádium
Ruce
- Do nových předmětů strká prstem a prohlíží si je.
- Různě manipuluje s předměty
- Dává je do sebe a na hromadu
- Hází s nimi
- Upouští je
- Nedokáže je ještě cíleně položit [1]
- Cíleně uchopí předmět nahoře nad hlavou, kdy musí provést vzpažení horní končetiny (flexi ramene přes 120 stupňů). [3]
- Úchop se posunuje od dlaně ke špičkám prstů. [3]
- Při úchopu diferencuje prsty, zejména palec a ukazováček
- Tzv. prstový radiální úchop nebo nůžkový úchop [3]
- Např. sbírá drobečky z koberce [3]
- Uchopí kuličku [3]
- Tluče 2 kostky o sebe [3]
- Vyjme kostku z hrníčku [3]
- Samo si drží láhev [3]
- Umí uchopit rohlík či sušenku a začíná je jíst. [3]
[3]
- [3]
- Oběma rukama samo udrží láhev. [2]
Myšlení
- Začíná si uvědomovat, že předměty existují, i když je zrovna nevidí. [2]
- Dává najevo nelibost, když mu někdo bere věci, se kterými si právě hraje [2]
- Pozornost dovede zaměřit jen na jednu hračku, na jeden předmět. [2]
- Začíná si uvědomovat příčinné souvislosti
- Např. podává hračku na klíček dospělému, aby ji znovu natáhl [2]
- Uvědomuje si funkce některých předmětů [2]
- Dává si lžičku do úst [2], dokáže se najíst lžící [1]
- Hřebenem si češe vlasy [2]
- Obrací stránky v knize (Allen, 2002, s. 74) [2]
- Často se brání, když se má odloučit od matky, která pro něho představuje nejdůležitější sociální objekt - tzv. separační úzkost [2]
- Reakce při odloučení, která nevychází z vůle dítěte. [2]
- Dítě ztrácí přátelskost k cizím lidem, k nimž bylo dříve důvěřivé. [2]
- Reakce se může projevovat např. schováváním se za známou osobu. [2]
- [3]
Řeč
- Pohybuje hlavou na znamení záporu [2]
- Hlasovými projevy se snaží navazovat sociální interakci. [2]
- Opakuje a zdvojuje slabiky („tá-ta“, „bá-ba“, „má-ma“, atd.) [3]
- Napodobuje zvuky (kašel, apod.) a gesta [3]
- Začíná rozumět řeči [3]
- Otočí se na zavolání jménem [3]
- Má bohatou mimiku [3]
- [3]
- [3]
Na zádech
- Během dne již zcela minimálně, většinou pouze ve spánku. [3]
- Ze zad se okamžitě přetáčí na břicho [3]
Na břiše
Lezení
- Začíná lézt po čtyřech. [3]
- Zpočátku je lezení o široké bázi, která se s postupujícím vývojem postupně zužuje. [3]
Sed
- Začíná se sám posazovat přes šikmý sed. [3]
Nohy
Literatura:
[1] BC. ZEMÁNKOVÁ , Lenka . Plavání rodičů a dětí s tělesným postižením předškolního věku [online]. Brno : ?, 2007. 84 s. Diplomová práce. MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ PEDAGOGICKÁ FAKULTA Katedra speciální pedagogiky. Dostupné z WWW: < is.muni.cz/th/153110/pedf_m/diplomova_prace.doc >.
[2] BC. CHRÁSTOVÁ, Lenka . EDUKATIVNĚ STIMULAČNÍ SKUPINY : V MATEŘSKÉ ŠKOLE [online]. Brno : ?, 2007. ? s. Diplomová práce. MASARYKOVA UNIVERZITA, PEDAGOGICKÁ FAKULTA, Katedra speciální pedagogiky. Dostupné z WWW: < is.muni.cz/th/69716/pedf_m/diplomova_prace.txt >.
[3] MUDr. Cíbochová, Renata. PSYCHOMOTORICKÝ VÝVOJ DÍTĚTE V PRVNÍM ROCE ŽIVOTA 6 / 2004 PEDIATRIE PRO PRAXI, [online]. Klinika dětské neurologie 2. LF UK a FN Motol, Praha. [cit. 17.3.2011] Dostupné z WWW: < www.solen.cz/pdfs/ped/2004/06/07.pdf >.
9 měs. - II. extenční stádium
Ruce
- Předměty si bere pouze jednou rukou
- Užívá především klešťový úchop (do špetky - palec proti ukazováčku) [2, 1]
- Začíná uchopovat drobné předměty palcem a ukazováčkem
- Palec je v opozici - tzv. spodní klešťový úchop.
- Vezme tak do ruky i drobnější předměty [2]
- [3]
Lezení
- Má zvládnuté lezení, leze po čtyřech [1,3]
- Z lehu na břiše staví na nohy a ruce, z této pozice postupně začíná lézt vpřed [2]
- Lezení je již jisté a koordinované
- Opřen o dlaně, kolena a nárty, křížem diferencuje končetiny při lezení
- Některé děti dříve stojí než lezou.
- Malé procento dětí neleze (většinou je tato dispozice familiární) nebo se po-
- Pohybují vpřed jiným způsobem:
- „Odstrkováním“(v polosedu se posunují vpřed pomocí homolaterální horní končetiny a druhostranné odstrkující dolní končetiny) [3]
- „Šoupáním po zadečku“ [3]
- Pokud v 9. měsíci neleze, je namístě vyčetření dětským neurologem [3]
Sed
- Dítě se otočením přes bok posadí do širokého sedu [1]
- Při sedu má dobrou stabilitu, dokáže v něm měnit polohu aniž by spadlo, to mu umožňuje hrát si v sedu [1]
- Sedí samo bez opory, sed je již jistý [3]
- Hlavu i záda udrží zpříma
- Ruce drží před tělem, aby se o ně mohlo opřít [1, 2]
- Sed je pro dítě výhodnější pozice pro pozorování okolí.[1]
- Může být samo stimulováno zrakovými podněty, nemusí čekat než mu rodiče něco k pozorování předloží. [1]
- Umí uvolnit horní končetiny k jiné činnosti než opěrné.
- Sed je možný několika způsoby:
- Z polohy na čtyřech přesunutím těžiště dozadu
- Přes šikmý sed, z polohy na bříšku
- Ze stoje (tento sed je většinou ještě nestabilní)
- Nejvyzrálejším způsobem je samostatné posazování z polohy na zádech [3]
- Dle způsobu vlastního sedu
- Sed šikmý [3]
- Sed překážkový [3]
- Sed na patách [3]
- Sed mezi patami je špatný [3]
- Sed „turek“ [3]
- Sed přímý [3]
Řeč
- Zdvojuje a opakuje slabiky, žvatlá.
- Může se objevit již první slovo s významem.
- Rozumí spojení a na výzvu provede první dětské hříčky
- „paci-paci“, „papá“, apod.
- [3]
- [3]
Pohyb
- V poloze na zádech dlouho nevydrží
- Hned se otáčí na bříško a dál [3]
Nohy
- Snaží se vytáhnout do stoje
- Z polohy na čtyřech se začíná samo postavovat u nábytku pomocí rukou [3]
- S nakročením jedné dolní končetiny
- Diferenciací dolních končetin na fázickou a stabilizační
- Tzv. přes posturu „rytíře“ [3]
- Váhu těla udrží s držením za jednu ruku nebo u nábytku
- Bez opory stoj většinou ještě nezvládne [3]
- Pokud ve stoji a při chůzi chodí po špičkách, , je namístě vyčetření dětským neurologem [3]
- Není vhodné pasivní posazování dítěte, pasivně stavět dítě u nábytku, vodit ho za ruce a učit ho chůzi. [3]
Myšlení
- Zkoumá prostor
- Aktivně cíleně pouští předměty z ruky
- Vyhazuje hračky
- Vytahuje předměty ze zásuvek, apod.
- Přitáhne si hračku za provázek.
Literatura:
[1] BC. ZEMÁNKOVÁ , Lenka . Plavání rodičů a dětí s tělesným postižením předškolního věku [online]. Brno : ?, 2007. 84 s. Diplomová práce. MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ PEDAGOGICKÁ FAKULTA Katedra speciální pedagogiky. Dostupné z WWW: < is.muni.cz/th/153110/pedf_m/diplomova_prace.doc >.
[2] BC. CHRÁSTOVÁ, Lenka . EDUKATIVNĚ STIMULAČNÍ SKUPINY : V MATEŘSKÉ ŠKOLE [online]. Brno : ?, 2007. ? s. Diplomová práce. MASARYKOVA UNIVERZITA, PEDAGOGICKÁ FAKULTA, Katedra speciální pedagogiky. Dostupné z WWW: < is.muni.cz/th/69716/pedf_m/diplomova_prace.txt >.
[3] MUDr. Cíbochová, Renata. PSYCHOMOTORICKÝ VÝVOJ DÍTĚTE V PRVNÍM ROCE ŽIVOTA 6 / 2004 PEDIATRIE PRO PRAXI, [online]. Klinika dětské neurologie 2. LF UK a FN Motol, Praha. [cit. 17.3.2011] Dostupné z WWW: < www.solen.cz/pdfs/ped/2004/06/07.pdf >.
10. měs. - II. extenční stádium
Ruce
- V úchopu s použitím opozice palce se zdokonaluje. [3]
- Pouštění předmětu z ruky je obtížnější
- Na výzvu „dej mi“ podá předmět, ale nepustí. [3]
- Vloží kostku do hrníčku, ale nepustí. [3]
- Opakovaně vyhazuje hračky např. z postýlky [2]
- [3]
- [3]
Pohyb
- Dokáže se postavit na nohy, podají-li se mu ruce [2]
- Střídá polohu v sedě s lezením [1]
- Za pomoci opory se začíná stavět [1]
- Dokáže stát samo a chodit kolem nábytku tak, že dělá úkroky stranou [2]
- Začíná chodit úkroky kolem nábytku s držením za obě ruce a našlapováním na plná chodidla. [3]
Myšlení
- Odkryje „schovanou“ hračku. [3]
- Pije z hrnku s matčinou pomocí.
- Začíná spolupracovat při oblékání (zvedá nohy, ruce).
Řeč
- 10-12. měs. motoricky reaguje na některé slovní pokyny: [2]
- Na své jméno
- Udělej „pá pá“, „paci, paci, pacičky“
- Ukaž jak jsi velký
- Papej… [2]
- Dochází k prudkému rozvoji pasivní slovní zásoby
- Ještě je neumí vyslovit, ale zná jejich význam [2]
- Aktivní slovní zásoba je cca 2-5 slov [2]
- Pronese 1–2 významová slova, žargon(slabiky s výraznou intonací)[3]
- Rozumí jednoduchým pokynům a na výzvu provede pohyb. [3]
Literatura:
[1] BC. ZEMÁNKOVÁ , Lenka . Plavání rodičů a dětí s tělesným postižením předškolního věku [online]. Brno : ?, 2007. 84 s. Diplomová práce. MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ PEDAGOGICKÁ FAKULTA Katedra speciální pedagogiky. Dostupné z WWW: < is.muni.cz/th/153110/pedf_m/diplomova_prace.doc >.
[2] BC. CHRÁSTOVÁ, Lenka . EDUKATIVNĚ STIMULAČNÍ SKUPINY : V MATEŘSKÉ ŠKOLE [online]. Brno : ?, 2007. ? s. Diplomová práce. MASARYKOVA UNIVERZITA, PEDAGOGICKÁ FAKULTA, Katedra speciální pedagogiky. Dostupné z WWW: < is.muni.cz/th/69716/pedf_m/diplomova_prace.txt >.
[3] MUDr. Cíbochová, Renata. PSYCHOMOTORICKÝ VÝVOJ DÍTĚTE V PRVNÍM ROCE ŽIVOTA 6 / 2004 PEDIATRIE PRO PRAXI, [online]. Klinika dětské neurologie 2. LF UK a FN Motol, Praha. [cit. 17.3.2011] Dostupné z WWW: < www.solen.cz/pdfs/ped/2004/06/07.pdf >.
11. měs. - II. extenční stádium
Ruce
- [3]
- Shazuje věci a hračky [3]
- Postaví hrníček na podložku [3]
- Vloží 1–2 kostky do hrníčku [3]
- Uchopí drobný předmět (např. kuličku) mezi špičku ukazováčku a palce opozicí – umí tzv. pinzetový úchop (vrchní klešťový úchop)[3]
Nohy
- Stojí s oporou na celé plosce nohy [3]
- Ve stoji uvolňuje jednu ruku k jiné než opěrné činnosti. [3]
- Začíná v prostoru samostatně stát o široké bázi [3]
- Chodí kolem nábytku úkroky [3]
- S držením za obě ruce nebo již chodí přímo s držením jen za jednu ruku (11.–13. měsíc) [3]
- Chůze na plných chodidlech a je stabilní [3]
- Některé děti začínají samy chodit (první samostatné nejisté krůčky o široké bázi) [3]
- Vyleze na schod či jinou plochu 20 cm vysokou [3]
Řeč
- Podá a ukáže několik známých předmětů (cca 5) [3]
- Aktivně používá první smysluplné slovo [3]
- Konkrétní tvoření hlásek vztahujících se k objektu [3]
Literatura:
[3] MUDr. Cíbochová, Renata. PSYCHOMOTORICKÝ VÝVOJ DÍTĚTE V PRVNÍM ROCE ŽIVOTA 6 / 2004 PEDIATRIE PRO PRAXI, [online]. Klinika dětské neurologie 2. LF UK a FN Motol, Praha. [cit. 17.3.2011] Dostupné z WWW: < www.solen.cz/pdfs/ped/2004/06/07.pdf >.
12 měs. - 1 rok - II. extenční stádium
Ruce
- Uchopí kuličku opozicí palce a ukazováku a spontánně ji pouští.
- Umí dát kuličku (nebo 5 kostek) do hrníčku.
- Učí se samo jíst lžičkou.
- Mění se tak definitivně funkce horní končetiny z oporné na úchopovou.
- [3]
Lezení
- Obratně a rychle leze po schodech, na nábytek, apod.
- Někteří kojenci lezou jako „medvěd“ (po rukou a chodidlech, ne po kolenou).
Reflexy
- [3]
Řeč
- Začíná řeč [1]
- Dvě a více smysluplná slova
- Rozumí jednoduchým příkazům
- Očima vyhledá věci podle jména
- Na výzvu „dej mi“ podá předmět a pustí do ruky
- Reaguje na oslovení
- Umí dětské hříčky.
- Ukáže své přání,
- Začíná být schopno zapojit se do kooperativní hry (např. s míčem, apod.).
- [3]
- [3]
Sed
- Pevný s vyrovnanou bederní páteří
- Na rozdíl od III. trimenonu, kdy je při sedu kyfoza
Chůze
- Stojí s jistotou s pokouší se o první kroky. [1]
- Dokáže stát a jít
- Začíná se samo stavět v prostoru bez opory.
- Objevují se 1. samostatné kroky (12.–15. měs.) - primitivní nezralá chůze:
- 1.typ:
- Horní končetiny balanční funkci, jsou v abdukci a ve flexi
- Pánev je v ose těla
- Nedochází ke švihu dolní končetiny při nakročení, pouze k flexi v kyčelním a kolenním kloubu,
- Špičky chodidel lehce směřují k sobě
- Našlapuje na plná chodidla
- Nejsou souhyby končetin
- Kroky jsou krátké (kratší než délka chodidla).
- Chůze není stabilní, časté jsou pády.
- Při otočení o 180 stupňů udělá 3 a více kroků.
- Dřep svede na plných chodidlech, kdy těžiště je na patách a zevním okraji nohy.
- Pokud dřep nezvládne nebo provede na špičkách, jde o patologický nález.
- Abnormální jsou i nálezy hyperlordozy bederní ve stoji a kyfozy zad v sedu, tyto nálezy pak vyžadují rehabilitaci.
- Boty s dobrou klenbou se mají doporučovat, až když dítě převážně celý den stojí a chodí. Pokud většinu dne převážně leze, nemělo by mít boty, ale jen ponožky s protiskluzovou úpravou. [3]
Literatura:
[1] BC. ZEMÁNKOVÁ , Lenka . Plavání rodičů a dětí s tělesným postižením předškolního věku [online]. Brno : ?, 2007. 84 s. Diplomová práce. MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ PEDAGOGICKÁ FAKULTA Katedra speciální pedagogiky. Dostupné z WWW: < is.muni.cz/th/153110/pedf_m/diplomova_prace.doc >.
[2] BC. CHRÁSTOVÁ, Lenka . EDUKATIVNĚ STIMULAČNÍ SKUPINY : V MATEŘSKÉ ŠKOLE [online]. Brno : ?, 2007. ? s. Diplomová práce. MASARYKOVA UNIVERZITA, PEDAGOGICKÁ FAKULTA, Katedra speciální pedagogiky. Dostupné z WWW: < is.muni.cz/th/69716/pedf_m/diplomova_prace.txt >.
[3] MUDr. Cíbochová, Renata. PSYCHOMOTORICKÝ VÝVOJ DÍTĚTE V PRVNÍM ROCE ŽIVOTA 6 / 2004 PEDIATRIE PRO PRAXI, [online]. Klinika dětské neurologie 2. LF UK a FN Motol, Praha. [cit. 17.3.2011] Dostupné z WWW: < www.solen.cz/pdfs/ped/2004/06/07.pdf >.
BalanceOil se změřením omega 3 indexu
Vyšetřovací polohy a posturální reakce
Literatura:
[3] MUDr. Cíbochová, Renata. PSYCHOMOTORICKÝ VÝVOJ DÍTĚTE V PRVNÍM ROCE ŽIVOTA 6 / 2004 PEDIATRIE PRO PRAXI, [online]. Klinika dětské neurologie 2. LF UK a FN Motol, Praha. [cit. 17.3.2011] Dostupné z WWW: < www.solen.cz/pdfs/ped/2004/06/07.pdf >.