nemoci-sympt/PSYCHOLOGIE/zavislost-ve-vztahu/pruvodce
Buddhismus
- Není náboženství, ale hluboká psychologie prožitku a trocha filosofické nadstavby
- Hluboká moudrost, nalévání si šálku čisté vody
- Přinese hluboké moudré vysvětlení osobních prožitků
- Sejme z člověka nálepku psychicky vadného člověka a přinese úlevu
- Sejme z nás nálepku hříšníka
- Lama splňuje popis dokonalé matky a jeho učení představuje cestu přijetí dítěte a dělání mu jeho průvodce
- Na věku nezáleží
- Nesoudit, neodsuzovat, neposuzovat
- Dává návod na to, jak efektivně zacházet s negativníma emocema, jak je transformovat v něco lepšího a užitečnějšího
- Konečně nabídne něco, s čím se dá začít rozumně začít pracovat
- Buddha a láska (Lama Ole Nydahl) - vlemi výživná kniha - i uplně jiné pohledy na partnerské vztahy v jiné kultuře
- Meditace
Neodsoudit, ale pochopit svůj život jako celek
- Která emoce Vás dnes sžírá a bere Vám klid?
- Kdy poprvé jste to zažili a ve vztahu ke komu ?
- Opakuje se Vám stále prožitek jedné negativní emoce nebo typu zklamání dokola?
- Je naprosto nezbytné pochopit, že se jedná o opakování nějakého traumatu či negativního prožitku z dětství
- Jedno téma, různí herci - klíčové jsou emoce a strachy
Nesoudit se, ale podporovat
- Neodsuzovat se, nenadávat si a nesnižovat se slovně nahlas ani potichu
- Získáte trochu prostor se nadýchnout
- Vnitřní bezpečí
- Distancovat se od všech lidí, kteří mají potřebu vás potápět nebo neustále hodnotit
- Od všech, kdo vám podkopávají sebedůvěru namísto aby Vám byli oporou
- Vyledávat lidi, kteří Vás podpoří a pomohou
- Vnější bezpečí
Jak se děti učí od rodičů
- Jestli se něco předává z rodiče na děti, tak jsou to emoce
- Emoce jsou tak stopa, která utváří a předává
- Hodnoty a způsob jednání a myšlení, dítěti ukazujeme a předáváme svým chováním
- Když budeme chtít, aby bylo dítě čistotné a uklízelo si v pokojíčku
- Když na něho budeme ječet, ať si tam uklidí a sami místo toho jen tak budem sedět u televize
- Co si z toho ta naše malá opička odnese?
- Uklízet je trest, mámu to taky nebaví, sedět u telky je lepší a až budu chtít, aby něco udělala, budu na ní ječet stejnym způsobem a abych jí k tomu donutil, možná jí budu muset ještě něčím pohrozit. Třeba že jí rozbiju tu televizi.
- Když chceme aby si dítě šlo uklidit pokojíček, je efektivní mu v tom jít pomoct a dát mu tím vlastní příklad a pochválit ho za to, že to dělá s námi a dobře. Možná mu to takhle tímhle totálně neznechutíme.
- Fór je v tom, že pokud jsme sami zažili jenom vzor hulákající matky, asi nás hnedtak nenapadne, že by to šlo dělat i jinak a jak. Obzvláště ne, pokud se kvůli tomu neuklizenému pokojíčku už rozzlobíme.
- Kreativita je v tu chvíli v háji a pak i když víme, že matka na nás byla hnusná a že takoví být nechceme, nakonec nám ujedou stejná slova a nakonec i stejně nesmyslné chování.
- Je velmi potřebné zažít i něco lepšího jako vzor. Mít možnost vidět jak podobnou situaci řeší někdo jiný.
- Ideálně to i zažít, jak to na nás samotné působí a cítít ten rozdíl.