obecne-odkazy-a-tipy/AKTIVITY/chorvatsko
On-line slovníky
Velmi dobrý multijazyčný slovník
Přivolání pomoci
Policie: 92
První pomoc: 94
Požárníci: 93, při požáru ev. 63
- Z mobilního telefonu je v některých případech třeba volit i předvolbu města, kde se volající nachází
- Při použití zahraničního mobilního telefonu i mezinárodní kód Chorvatska +385
- Ministerstvo zahraničních věcí doporučuje využívat telefonní číslo jednotného integrovaného záchranného systému 112 bez dalších předvoleb
Záchranná a pátrací služba (na moři): 9155 (DAN), VHF kanály 16, 10, 74
Ztráta nebo krádež cestovního dokladu
- Oznámit ztrátu/krádež cestovního dokladu na nejbližší policejní stanici, která vystaví potvrzení o ztrátě/krádeži (Potvrda o gubitku/krađi) - !!!! nelze použít k přechodu hranice !!!!
- Kontaktovat Velvyslanectví České republiky v Záhřebu, případně konzulární jednatelství ve Splitu či v Rijece, které vystaví náhradní cestovní doklad k cestě do ČR (k jeho vydání jsou třeba 2 fotografie pasového formátu).
- Je třeba kontaktovat příslušný ZÚ (zastupitelský úřad - konzulát/velvyslanectví) a následně se dostavit na ZÚ osobně k dalšímu řízení podle povahy případu a po dohodě s příslušným pracovníkem ZÚ. Na základě protokolu policie (podle místních podmínek) vystaví ZÚ, po ověření totožnosti občana a jeho státního občanství ČR, náhradní cestovní doklad. Doba potřebná k vydání náhradního cestovního dokladu vychází z doby potřebné k ověření totožnosti a státního občanství. Občan může k rychlému vyřízení záležitosti přispět zejména poskytnutím správných a úplných údajů o své osobě a o svých rodinných příslušnících, které jsou pro ověření totožnosti nezbytné. Náhradní cestovní doklad je určen k jednotlivé cestě (zpravidla k návratu do ČR) a doba jeho platnosti je za tímto účelem časově omezena. 5)
Dopravní nehoda
- Zavolat policii na tel. č. 92 (vždy a neprodleně po nehodě, bez ohledu na to, kdo je viník)
- Vyžádat si od policie potvrzení o poškození vozidla (Potvrda o oštěćenju vozila), bez kterého není možné opustit území Chorvatska
- Vyžádat si kontakt na další účastníky nehody, případně na jejich pojišťovnu (pro urychlení vyřízení pojistky je praktické si vozidlo také vyfotit
- Policie má právo na 24 až 48 hodin zadržet účastníkům nehody cestovní doklad
- Do 24 až 48 hodin proběhne přestupkový soud (Prekršajni sud), na jehož základě viník uhradí pokutu a soudní výlohy. Český občan má právo požadovat přítomnost tlumočníka do českého jazyka. Český občan není povinen podepisovat žádné dokumenty, kterým nerozumí.
- Protokol o dopravní nehodě (Zapisnik o očevidu) zasílá do 2-3 měsíců Ministerstvo vnitra CHR na Velvyslanectví České republiky v Záhřebu, kde si je možné ho dodatečně vyžádat pro potřeby pojišťovny v ČR. Obecné informace o tom, jak postupovat při dopravní nehodě v zahraničí, naleznete také na stránkách České kanceláře pojistitelů(www.ckp.cz). 5)
- Příjezd servisního vozu Chorvatského autoklubu (HAK) při poruše auta je garantován do 30 min. Tento údaj neplatí pro ostrovy, kde je snaha na větších ostrovech situaci řešit.
- Příklad cen placených služeb HAK:
- Odstranění vozidla ze silnice a převoz do 20 km 200 kun
- Paušální služba (do 1h práce mechanika a do 20km vzdálenosti)120 kun
- 1h práce mechanika na silnici 80 kun
- Cena za 1 km 4 kuny
- úschova vozidla (do 6 m délky a 4 m šířky) 30 kun/den
Dekompresní komory:
- PULA tel/fax +385 52 217 877, 24572, mobil: +385 98 255 945, +385 98 219 225
- SPLIT +385 21 354511, 361 355, 343 980, mobil: +385 91 546 1313, +385 99 475 095
- ZÁHŘEB +385 1 290 2300, mobil: +385 91 501 5556
- DUBROVNÍK +358 20 431 687, mobil: +385 98 381 685
Informační linky
- Všeobecné informace: 981
- Informace o místních a meziměstských telefonních číslech: 988
- Informace o mezinárodních telefonních číslech: 902
- Předpověď počasí a aktuální dopravní informace, vč. stavu vozovky 060520 520
- Pomorski meteorološki centar Split - aktuální předpověď počasí 021 389376, 021 591033
- Chorvatský autoklub (HAK): +385 1 4554 433 a 4612 975; www.hak.hr; e-mail: info@hak.hr
- Elektrický proud na celém území Chorvatska: 220 V, 50 Hz
- Voda v celé chorvatské vodovodní síti je pitná.
- Úřady a veřejné služby mají pracovní dobu od Po-pá od 8.00 do 16.00 hod.
Očkování
Žádné zvláštní očkování není nutné. Pouze v případě, pokud by turista přijížděl z infikované oblasti.
Registrované lékárny v Chorvatsku
- Pracovní dny od 8.00 do 19.00 hod.
- Sobota jen do 14.00 hod.
- Ve větších městech jsou pohotovostní lékárny otevřeny nepřetržitě
- Označeny zeleným křížem s ovinutým hadem 1)
- Smluvní lékárny stejně jako lékaři označeni cedulkou “Ugovorni" 3)
Recept psnaý v nouzi musí obsahovat
Ako zbog naravi bolesti lijek treba hitno izdati, ovlaštena osoba je dužna na recept staviti jednu od ovih oznaka:
- „Cito“
- „Statim“
- „Periculum in mora“
- Platnost receptu max. do 3 dnů
Opakovací recepty
- Pravilnikom o načinu propisivanja i izdavanja lijekova na recept ("Narodne novine" broj 17/09), člankom 12.
- Na 1 opakovací recept léky max. na dobu 180 dní u chronických bolestí
Další pravidla o preskripci v Chorvatsku:
- Pravilnika o načinu propisivanja i izdavanja lijekova na recept HZZO-a (NN 17/09).
Nemocnice
V případě závažnějšího onemocnění se budete obracet na nemocnice - bolnica nebo kliniky –klinički centar.Tiskopis HR/CZ 111
V dubnu 2002 bylo podepsáno Správní ujednání k provádění smlouvy mezi Českou republikou a Chorvatskou republikou o sociálním zabezpečení.
Na základě tohoto ujednání je občanům ČR poskytnuta nutná a neodkladná zdravotní péče na účet jejich příslušné české pojišťovny. Tento nárok se vztahuje na všechny věcné dávky, jejichž poskytnutí je nezbytné pro odvrácení ohrožení života a které se nedají odsunout až do doby návratu do ČR.
K tomuto účelu je nutné, aby si každý český občan vyžádal v pobočce své zdravotní pojišťovny před odjezdem do Chorvatska formulář HR/CZ 111, který potvrzuje jeho nárok na okamžité potřebné věcné dávky při přechodném pobytu na území Chorvatska.
Tiskopis CZ/HR 111 A
Se souhlasem příslušné české zdravotní pojišťovny je možné během pobytu v Chorvatsku čerpat i zdravotní péči nad rámec péče nutné a neodkladné++. V úvahu přichází zejména situace, kdy je zřejmé, že pojištěnec bude tuto péči po dobu pobytu v Chorvatsku potřebovat, např. dialýza nebo léčba následku úrazu.
K tomuto účelu je možné na pobočce příslušné zdravotní pojišťovny požádat o souhlas na formuláři CZ/HR 111 A, potvrzující nárok na věcné dávky i nad nezbytný rámec. Udělení souhlasu nebo jeho odmítnutí je plně v pravomoci příslušné pojišťovny.
Nárok na zdravotní péči na základě mezinárodní smlouvy lze v Chorvatsku uplatnit pouze u smluvních lékařů Chorvatského ústavu nemocenského pojištění (Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje) – HZZO. Při uplatnění nároku na zdravotní péči je zapotřebí se s formulářem CZ/HR 111 (potvrzeným u příslušné české pojišťovny) obrátit na nejbližší pobočku Chorvatského ústavu zdravotního pojištění - Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje. Tam obdržíte tzv. “bolesnički list”, který předložíte lékaři. 1)
Obraťte se s formulářem CZ/HR 111A po příjezdu na místo určení v Chorvatsku na nejbližší Pobočku Chorvatského ústavu zdravotního pojištění – Hrvatski Zavod Za Zdravstveno Osiguranje (HZZO). Která to konkrétně bude, zjistíte v seznamu uvedeném na konci této informace ( HZZO má 20 oblastních úřadů a 105 poboček v celém Chorvatsku, u nichž se mohou smluvní cizinci registrovat). Na pobočce HZZO obdržíte bezplatně výměnou za formulář tzv.“Bolesnički list“, platný v celém Chorvatsku. S tímto dokladem se pak obraťte na smluvní lékaře HZZO. Tento lékař Vás v takovém případě ošetří „na pojišťovnu“. To znamená, že po Vás může chtít v hotovosti pouze částky spoluúčasti, které je povinen platit i Chorvat. (sazby spoluúčasti viz. níže). 3)
Místní pobočky (Područni ureda) Chorvatského ústavu zdravotního pojištění (HZZO) v chorv.
Seznam Oblastních úřadů a jejich poboček v čj.
Lékař je zpravidla ochoten vás ošetřit i bez výše uvedeného dokladu, pouze proti předložení formuláře CZ/HR 111, zvláště pokud není váš zdravotní stav dobrý. Pokud však nemáte formulář potvrzený českou pojišťovnou, bude od vás při ambulantním vyšetření vždy vyžadována hotovost.
Na základě mezinárodní smlouvy čeští pojištěnci vstupují do režimu platného pro chorvatské pojištěnce. Z toho vyplývá i nutnost platit spoluúčast ve stejné výši jako místní pojištěnci (15 - 50%).
V praxi je to obvykle cca 5 HRK za ošetření a cca 15 HRK za den pobytu v nemocnici. 1)
Platby v hotovosti
Pokud budete muset uhradit péči v hotovosti, nechte si vystavit účet, z něhož přesně vyplynou poskytnutá plnění. S tímto účtem se po návratu obraťte na vaši zdravotní pojišťovnu, která refunduje vaše náklady do výše odpovídající cenám ve veřejném chorvatském systému. Výše uvedená částka bude ovšem zpravidla nižší než částka, kterou jste museli zaplatit.
Meze mezinárodní smlouvy
Pozor! Smlouva s Chorvatskem nekryje transport zraněného zpět na území ČR ani nutnou spoluúčast. Tyto náklady vám tudíž česká zdravotní pojišťovna neuhradí. Z tohoto důvodu jednoznačně doporučujeme před výjezdem na území Chorvatska uzavřít smluvní cestovní připojištění.
Podrobné informace o rozsahu poskytované lékařské péče občanům ČR v Chorvatsku získáte u vaší zdravotní pojišťovny, od které obdržíte také potřebné formuláře a seznam poboček chorvatských pojišťoven.
Smluvní pojištění
Před každou cestou do zahraničí je lépe se pojistit u některé z mnohých pojišťoven, a to především pro případ onemocnění nebo úrazu, ztráty zavazadel atd. Druh i rozsah pojištění budete volit podle typu plánované dovolené, sportovních aktivitách i dopravního prostředku, který použijete k cestě do Chorvatska.
Základním typem je cestovní zdravotní pojištění, které kryje nutnou a neodkladnou léčbu náhlých onemocnění či úrazů, základní ošetření zubů a případný převoz do ČR. To vše do určité výše plnění, která se u jednotlivých pojišťoven liší.
- Úrazové pojištění - na riziko smrti a trvalé invalidity následkem úrazu
- Pojištění zavazadel – vztahuje se na škody způsobené odcizením zavazadla a škody způsobené živelnou událostí
- Pojištění odpovědnosti - kryje škody vámi způsobené třetím osobám na věcech i zdraví
- Pojišťují účastníky svých zájezdů
- Jaký je rozsah tohoto pojištění
- Zda pokryje všechna rizika
- Zda má cestovní kancelář sjednáno zákonné smluvní pojištění pro případ úpadku
Pokud hodláte v době své dovolené v Chorvatsku provozovat tzv. rizikové sporty -např. potápění, vodní lyžování, jízdu na vodních skůtrech, horolezectví, létání na rogalech, padácích či ultralehkých letadlech, je třeba se připojistit, protože běžné pojištění se na tyto sporty nevztahuje.
Evropský zdravotní průkaz místo tiskopisu HR/CZ 111
Významnou novinkou, která usnadní jednání mezi našimi občany a chorvatskými zdravotnickými zařízeními je možnost používání Evropského průkazu zdravotního pojištění pro občany ČR na území Chorvatské republiky. Evropský průkaz nahradil od 15.9.2005 tiskopis CZ/HR 111 a čeští pojištěnci mohou na jeho základě uplatňovat nárok na nutnou a neodkladnou zdravotní péči přímo ve zdravotnických zařízeních a soukromých ordinacích, které mají smluvní vztah s Chorvatským úřadem zdravotního zabezpečení. Co se týče rozsahu zdravotní péče platí nadále ustanovení Smlouvy o sociálním zabezpečení mezi ČR a Chorvatskou republikou, včetně výše uvedeného správního ujednání. 2)
Nárok na zdravotní péči na základě mezinárodní smlouvy lze v Chorvatsku uplatnit pouze u smluvních lékařů chorvatského Zavodu za zdravstveno osiguranje Čeští občané tak vstupují do režimu platného pro chorvatské pojištěnce, s čímž souvisí i povinnost platit spoluúčast ve stejné výši jako místní pojištěnci (nové sazby platné od 1.10.2005. 2)
Stejné omezení Evropského průkazu
Výše uvedený mechanismus však nepokrývá náklady na transport pojištěnce do ČR v případě vážného zranění nebo jeho tělesných pozůstatků v případě úmrtí. Vzhledem k tomu, že tyto náklady mohou být značné (v naléhavých případech jsou pacienti přepravování letecky), doporučujeme turistům, aby se před cestou do Chorvatska připojistili pro takový případ, pokud již nemají takové připojištění sjednáno. Pojištění pro případ nutné repatriace zraněných osob nebo jejich tělesných pozůstatků v případě úmrtí rovněž bývá součástí nejrůznějších „balíčků pojišťovacích služeb“, které jsou poskytovány vlastníkům nejrůznějších platebních a kreditních karet (např. VISA, AMERICAN EXPRESS). 2)
Smluvní lékaři a smluvní lékárny
Nárok na zdravotní péči na základě mezinárodní smlouvy lze v Chorvatsku uplatnit pouze u smluvních lékařů chorvatského Zavodu za zdravstveno osiguranje (Chorvatský ústav zdravotního pojištění je jediným nositelem veřejného zdravotního pojištění v Chorvatsku). Smluvní lékaři a lékárny Zavodu jsou prakticky v každé větší vesnici (90% lékařů v Chorvatsku je smluvních) a poznáte je podle cedulky s nápisem „Ugovorna zdravstvena ustanova“, nebo „Ugovorni lječnik privatne praxe“, popřípadě „Ugovorni zdravstveni djelatnik“. Podstatné je slovo“Ugovorni“. Všechna zdravotní střediska a všechny nemocnice jsou smluvní. V případě potřeby proto doporučujeme vyhledat tzv. „Dom zdravlja“(zdravotní středisko), který je v každém větším sídle. V případě stomatologů je situace jiná a většina stomatologů je soukromá. Pokud tedy budete chtít poskytnout neodkladnou péči u stomatologa bez toho, abyste ji museli hotově uhradit, obraťte se opět na Dom zdravlja, kde je vždy smluvní stomatolog. 3)
Pokud vznikne během vašeho pobytu v Chorvatsku potřeba nutné a neodkladné péče, můžete se obrátit přímo, bez předchozí registrace, s Evropským průkazem zdravotního pojištění nebo Potvrzením dočasně nahrazujícím tento průkaz na smluvní zdravotnické zařízení. 3)
Výhoda mít kopii průkazu / tiskopisu
Ve zdravotnickém zařízení je třeba přepsat údaje z Evropského průkazu nebo Potvrzení dočasně nahrazujícího Evropský průkaz do tzv. Prohlášení (Izjava). Pokud disponujete kopií Evropského průkazu zdravotního pojištění nebo Potvrzení dočasně nahrazujícího Evropský průkaz, stačí odevzdat tuto kopii lékaři, žádná další administrativa v takovém případě není nutná. 3)
Hlavně to mít u sebe
Pokud nemáte Evropský průkaz ani Potvrzení dočasně ho nahrazující, budou po Vás při ambulantním ošetření vždy vyžadovat hotovost. 3) Pokud budete hospitalizován a nemáte u sebe Evropský průkaz ani Potvrzení dočasně nahrazující Evropský průkaz, je ve Vašem zájmu, aby bylo Potvrzení dočasně nahrazující Evropský průkaz zdravotního pojištění do Chorvatska dodatečně doručeno. Za tímto účelem informujte nemocniční personál o tom, u které české zdravotní pojišťovny jste pojištěn a požádejte jej ať se do ČR obrátí se žádostí o jeho dodatečné zaslání (nejlépe prostřednictvím pobočky Zavodu za zdravstveno osiguranje), popřípadě si zařiďte jeho dodatečné zaslání do Chorvatska sám (jste li toho s ohledem na svůj zdravotní stav schopen). 3)Doporučení k hospitalizaci vydává ošetřující lékař. 3)Platby u lékařů a v lékárnách
Na základě mezinárodní smlouvy vstupujete do režimu platného pro chorvatské pojištěnce. Z toho vyplývá i nutnost platit spoluúčast ve stejné výši jako místní pojištěnci. Jestliže tedy uplatňujete svůj nárok na zdravotní péči musíte počítat s těmito podmínkami:Bez spoluúčasti:
- Pohotovostní služba
- Dialýza
- Léčení maligních onemocnění
- Lékařská péče pro děti do 18 let bez spoluúčasti
Primární lékařská péče
- (vč.diagnostického laboratorního vyšetření)
- Předepsání léku
- 15 HRK
- Léky typu A - modrý předpis:
- 0 HRK a 15 HRK za předpis
- Léky typu B - červený předpis:
- procento z ceny léku a 15 HRK za předpis
- Lékař je povinen sdělit, který typ léku předepisuje.
Spoluúčast za další druhy lékařské péče
20 %, minimálně však:
- Ambulantní péče, jednodenní chirurgický zákrok, rehabilitace
- 25 HRK
- Hospitalizace
- 100 HRK /den
- Některé léky, stomatologická zdravotní péče v mobilní a fixní protetice u osob od 18 do 65 let
- U osob nad 65 let - 1000 HRK
- U osob nad 65 let - 500 HRK
- Maximální finanční spoluúčast na každé faktuře - 3326 HRK.
- Text článku 17 chorvatského zákona o zdravotním pojištění týkající se spoluúčasti (anglicky) 3)
Na základně mezinárodní smlouvy musejí čeští občané (pojištěnci) platit určitou spoluúčast, stejně jako Chorvaté. Jedná se o tyto poplatky (pl.od 1.10.2005):
- Každá prohlídka vybraného lékaře v primární zdravotní péči: 10,00 kun
- Každý vydaný recept: 10,00 kun
- Každé vydané doporučení k odborně konziliární zdravotní péči: 10 kun
- Každé vydané doporučení do nemocniční zdravotní péče: 10 kun
- Každá prohlídka v odborně konziliární zdravotní péči bez doporučení:10 kun
- Každé ověřené potvrzení o ortopedické či jiné pomůcce: 10 kun
- Každý vydaný příkaz k převozu sanitkou: 5 kun 4)
Pokud neuplatňujete spoluúčast a nemáte průkaz Evropského pojištěnce, musíte péči uhradit na místě. Orientační ceny některých lékařských výkonů. K lékaři si nezapomeňte vzít cestovní pas.
- Návštěva zubaře 150-60 kun
- Základní prohlídka 100 kun
- Ošetření rány 100 kun
- Imobilizace zlomeniny 80 kun
- Ošetření zubu 150-200 kun
- Vytržení zubu + umrtvení 150 kun
- Umrtvení zubu 40 kun 6)
Osvobození od poplatků:
Pojištěná osoba, která v průběhu kalendářního měsíce zaplatila spoluúčast v celkové částce 30 kun, je osvobozena od dalšího placení spoluúčasti za příslušný měsíc. 6)
Právo na osvobození od placení spoluúčasti mají děti do 18 let a invalidé s poškozením organismu nejméně 80 %, podle zvláštních předpisů.6)
Jestliže jste se ošetření nemohli domoci způsobem popsaným výše a museli jste péči uhradit v hotovosti, nechte si vystavit a potvrdit účet, z něhož přesně vyplynou poskytnutá plnění.
- S tímto účtem se pak po návratu obraťte na Vaši českou zdravotní pojišťovnu, která Vám refunduje Vaše náklady do výše odpovídající cenám ve veřejném chorvatském systému.
- UPOZORNĚNÍ: Výše uvedená částka bude zpravidla nižší než částka kterou jste musel v Chorvatsku uhradit
- Smlouva s Chorvatskem nekryje transport zpět na území ČR, ani nutnou spoluúčast. Tyto náklady Vám česká zdravotní pojišťovna nebude moci v žádném případě uhradit. 5)
Velvyslanectví ČR v Chorv. = Veleposlanstvo Češke Republike
- Radnička cesta 47/VI, 10 000 Zagreb
- Telefon 00385 1 617 7246, 00385 1 6192105, 00385 1 6192112
- Fax ZÚ: 00385 1 6176630, fax KO: 00385 1 6177239,
- Fax obchodní odd.: 00385 1 6176355
- E-mail: zagreb@embassy.mzv.cz
- Web: www.mzv.cz/zagreb
- Vedoucí úřadu JUDr. Karel KÜHNL - velvyslanec
- Působnost úřadu diplomatická a konzulární pro Chorvatskou republiku
- Časový posun 0 hod
- Provozní hodiny úřadu
- Pondělí - pátek 07.45 - 16.15
- Úřední hodiny KO pro veřejnost:
- Pondělí - pátek 09.00 - 12.00
Konzulární jednatelství České republiky v Chorvatsku
- Obala H.N.P.5/III (Riva), 21 000 Split
- Telefon 00385 21344866
- Fax 00385 21344866
- E-mail: kj-split@mail.inet.hr
- Časový posun 0 hod
- Provozní hodiny úřadu pondělí - pátek 9.00 - 12.00
- KJ je v provozu během letní turistické sezóny obvykle od 15.6. - 30.9.
- Trg. 128. brigade Hrvatske vojske, 51 000 Rijeka
- Telefon 00 385 51212515
- Konzulární pohotovost (24 hod denně) 00385 916121560
- Fax 00 385 51212515
- E-mail: kj-rijeka@mail.inet.hr
- Časový posun 0 hod
- Provozní hodiny úřadu pondělí - pátek 9.00 - 12.00
- KJ je v provozu během letní turistické sezóny obvykle od 15.6. - 30.9.
Pošty
Pošty ve větších městech jsou otevřeny od 7.00 do 19.00 hod, v menších městech do 7.00 do 14.00 hod. Na pobřeží a na ostrovech je zaveden dvousměnný provoz, a to od 7.00 do 12.00 hod a od 16.00 do 19.00 hod. V sobotu je na všech poštách jen dopolední provoz, v neděli jsou pošty zavřeny. 5)
Poštovní známky lze koupit na poštách a v novinových a tabákových stáncích a kioscích. V současné době se pohlednice do České republiky frankují známkou 3,10 kun, dopisy 7,10 kun. Z pošt lze telefonovat, telegrafovat i faxovat.5)Pokud byste měli zájem dát si posílat poštu do určitého místa na chovatském Jadranu "POSTE RESTANTE", tj. k vyzvednutí zásilky adresátem na dané poště osobně, pak je to bez problémů možné. Je jen třeba, aby jméno v adrese zásilky přesně odpovídalo jménu uvedeném v cestovním dokladu osoby, která si ji bude na poště vyzvedávat. 5)
Telefonní automaty
Jsou i v malých místech v přímoří. Všechny fungují jen na karty. Karty v hodnotě 15, 30, 50 a 100 kun se prodávají v kioscích nebo na poště. 5)
Přímý telefonní hovor s účastníkem v České republice se uskutečňuje takto: směrové číslo České republiky 00420 + telefonní číslo v ČR.5)Mobilní telefony
Mobilní telefonní síť v Chorvatsku provozují dva mobilní operátoři GSM: VIPNET (předčíslí 091) a T-MOBILE HRVATSKA (předčíslí 098). S našimi mobilními operátory mají uzavřeny roamingové smlouvy. 5)
Telefon CZ-HR
- Mezinárodní volací číslo pro Chorvatsko je 00385 (z mobilních telefonů možno ve tvaru +385)
- Následuje národní směrové číslo (bez 0 na začátku), např.:
- Dubrovník: 20,
- Pula: 52,
- Rijeka: 51,
- Split: 21,
- Záhřeb: 1 atd.
- Pak se vytáčí účastnické číslo
Internet
Internetové kavárny na Jadranu. Ceny se pohybují většinou mezi 10 a 20 kunami za 1 hodinu. V luxusnějších hotelech se lze připojit k internetu přímo v hotelových pokojích a lze najít i ubytování v soukromí s možností internetu. V mnohých kempech a marinách je možné připojení pomocí bezdrátové sítě WIFI. 5)
seznam internetových kaváren z r. 2005
Zákaz kouření
Od listopadu 2008 platí v Chorvatsku zákaz kouření na veřejných místech - ve zdravotnických zařízeních, školách, sportovních, kulturních a uměleckých zařízeních, na nádražích, zastávkách a dalších veřejných místech.5)
Od května 2009 přišel na řadu i zákaz kouření v barech, restauracích, kavárnách a klubech. Kouření je nyní možné pouze na venkovních zahrádkách a otevřených terasách. Ve vnitřních prostorách je povoleno jen velmi omezeně.Pokuta za porušení zákazu je pro kuřáka 1 000 kun! 5)
Policie
Pro turistické pobyty (do 3 měsíců) není potřeba vízum. O víza se žádá při pracovních pobytech.5)
Při vstupu do Chorvatska je policejní orgán oprávněn vyžadovat, aby cizinec předložil finanční prostředky pro pobyt a návrat, a to ve výši 100 EUR na každý den předpokládaného pobytu (viz aktualita: Prokazování finančních prostředků při vstupu do Chorvatska. Pokud má cizinec ověřené pozvání od fyzické nebo právnické osoby z Chorvatska, potvrzení o turistické rezervaci nebo podobný doklad, musí předložit důkaz o vlastnictví finančních prostředků v hodnotě 50 EUR na každý den předpokládaného pobytu v Chorvatsku. Jako důkaz se uznávají kreditní a bankovní karty, potvrzení banky, šeky a další doklady, ze kterých je zřejmé vlastnictví potřebných prostředků. 5)V Chorvatsku platí přihlašovací povinnost do 24 hodin od překročení státní hranice. Při ubytování v hotelu, kempu i v soukromí tuto povinnost za turistu zajišťuje ubytovatel. V ostatních případech se přihlašuje každý turista individuálně sám na policejním oddělení pro cizince, které je v každé větší obci. Doklad o přihlášení je třeba si ponechat u sebe po celou dobu pobytu až do doby opuštění území Chorvatska, protože může být vyžadováno i při výjezdu z Chorvatska. 5)
Kromě přihlašovací povinnosti má turista povinnost zaplatit za každé přenocování pobytovou taxu, kterou platí ubytovateli současně s účtem za ubytování. Více informací v části Ubytování a v tematickém článku Placení pobytové taxy a přihlašovací povinnost v Chorvatsku. 5)
Vzhledem k častým případům ponechávání cestovních dokladů jako zástavy při ubytování v soukromí, hotelu či kempu a následné ztráty těchto dokladů, upozorňuje Ministersto zahraničních věcí ČR, že podle odst. 2, §2 Zákona o cestovních dokladech a o změně zákona č. 283/1991Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů: "Cestovní doklad je zakázáno ponechávat a přijímat jako zástavu a odebírat jej při vstupu do objektů nebo na pozemky". Ubytovatele je třeba na tuto skutečnost upozornit a namísto pasu složit finanční zálohu. 5)
Hrnaice
Cennější technické a profesní vybavení je potřeba přihlásit (deklarovat) na hranici při vstupu do Chorvatska. Turista vyplní formulář, který obdrží od celní správy. Deklaraci dovozu těchto předmětů by měl turista učinit ve svém vlastním zájmu, aby neměl při odjezdu z Chorvatska problémy s prokazováním původu těchto věcí. Tato písemná deklarace je pak při výstupu dokladem o tom, že jde o předměty, které si cestující již do Chorvatska dovezl.Kromě výše uvedeného je možné bezcelně dovézt:- 200 cigaret nebo 100 kusů cigarilos, 50 doutníků či 250 gramů tabáku,
- 1 litr tvrdého alkoholu,
- 2 litry likéru nebo dezertního či šumivého vína,
- 2 litry stolního vína,
- 50 ml parfému,
- 250 ml toaletního vody,
- Léky a zdravotnické výrobky v množství odpovídajícím osobní spotřebě,
- Homeopatické výrobky (1 balení) 5)
Nové limity nahrazují dosavadní limit 1 kg živočišných výrobků a jsou stanoveny diferencovaně pro různé skupiny výrobků následovně:
- Maso, mléko, masné výrobky, mléčné výrobky (zahrnuje např. salámy, klobásy, paštiky, máslo, sádlo, mouku a výrobky z mouky, těstoviny, vařené i nevařené) v množství 10 kg na cestující osobu.
- Sušené mléko pro kojence, kojeneckou stravu a potraviny pro zvláštní potřeby stravování (např. bezlepkové) v množství 10 kg na osobu, která takové potraviny konzumuje.
- Med, živé ústřice, slávky a hlemýždi v množství 10 kg na cestující osobu.
- Ryby (čerstvé, sušené, uzené, vařené), krevety, langusty, neživé ústřice a slávky v množství 20 kg na cestující osobu.
- Potrava pro zvířata (zejména psy a kočky, ale i další „domácí mazlíčky“) v množství 10 kg pro spolucestující zvíře. Podmínkou je, že tyto výrobky určené pro krmení zvířat jsou převáženy v originálních a uzavřených baleních.
- Pro převoz vajec neplatí žádné kvantitativní limity, kritériem zůstává osobní spotřeba cestující osoby. 5)
Daň z přidané hodnoty
U zboží nakoupeného v Chorvatsku může být cizímu státnímu příslušníkovi, tedy i občanu České republiky, vrácena daň z přidané hodnoty, pokud výše účtu za nakoupené zboží přesahuje částku 500 kun. Již při nákupu zboží je třeba si vyžádat u prodejce příslušný formulář, prodejce jej vyplní a ověří. Na hranicích při výstupu z Chorvatska je třeba, aby celník na formuláři ověřil, že zboží opouští území Chorvatska. Daň z přidané hodnoty je pak možné si vyzvednout v hotovosti v prodejně v Chorvatsku, kde bylo zboží nakoupeno. Nebo je možné se písemně obrátit na prodejce, zaslat mu uvedené potvrzení a sdělit mu účet, na který by měla být příslušná částka poukázána. 5)
Zvířata
Psi a kočky v doprovodu svého majitele musejí mít potvrzení o vakcinaci proti vzteklině a potvrzení o identifikaci (tetování, označení mikročipem), tzn. stejně jako požadují země Evropské unie. Tato potvrzení jsou obsažena v pasu pro malá zvířata (PET PASSPORT). V případě prvního očkování proti vzteklině, které bylo provedeno při nejméně 3 měsících života, nesmí doba od očkování být kratší než 6 měsíců a delší než jeden rok. V případě druhého nebo opakovaného očkování nesmí doba od očkování překročit 12 měsíců. Navíc Chorvatsko požaduje potvrzení od veterinárního lékaře o tom, že zvíře je zdravé, ne starší tří dnů, a potvrzení z místně příslušné veterinární správy, že v místě je tzv. příznivá nákazová situace (kulaté razítko). Pokud veterinární vyšetření nebylo provedeno nebo chybí potvrzení o něm, provedou je na hraničním přechodu chorvatští veterináři. Je třeba však počítat s dosti vysokým poplatkem za toto náhradní vyšetření.5)
Psi a kočky, kteří v doprovodu majitelů cestují do Chorvatska, musejí být před vstupem do země označeni mikročipem nebo jasně čitelným vytetovaným číslem, který musí být zapsán v mezinárodním osvědčení (certifikátu).5)
Dovoz a dočasný pobyt potencionálně nebezpečných psů rasy teriér - bullteriérů, pitbullteriérů a jejich kříženců, kteří nejsou zapsáni v registru Mezinárodního kinologického svazu (FCI), je zakázán.5)
Zdroje informací:
1)www.chorvatsko-aktualne.cz/index.php?goto=aIrVAvtQ&sekce=aIrVAvtQ&lng=cz
2)www.mzv.cz/jnp/cz/encyklopedie_statu/evropa/chorvatsko/cestovani/health_care.html
3)www.cmu.cz/cmu/vyhledavani/chorvatsko?ordering=&searchphrase=all
4)www.chorvatsko.cz/obec/praktic.html#lekar
5)www.chorvatsko.cz/obec/praktic.html#adresy, mail: info@chorvatsko.cz, 2001-2010 M. Zábský, M. Zábská, V. N. Heřmanová
6)chorvatsko.adrialand.com/lekarska-pece.html