Školní zralost
- Na konci předškolního období
- Požadavkem je pouze dosažení věku a odpovídající vývojové úrovně
Školní zralost
- Zejména hledisko biologické - zrání psychických funkcí
- se projevuje v reaktivitě dítěte, zvláště v:
- Odolnosti
- Schopnosti koncentrace pozornosti
- V rozvoji senzomotorických funkcích
- Lateralitě
- Ve zrakové a sluchové percepci
- Přiměřené psychické stabilitě a odolnosti vůči zátěži (Švingalová, 2003, s. 43)
- Zralost tělesná
- Zralost kognitivní
- Zralost emoční
- Zralost motivační
- Zralost sociální
Školní připravenost
- Hledisko výchovné a socializační
- Kompetence vázané na učení a působení sociálního prostředí
- Osvojené znalosti, dovednosti a návyky
- Aby dítě chápalo hodnoty a význam školního vzdělávání
- Ovlivněna motivací, kterou dítě dostává hlavně ze strany rodiny
- Většinou se provádí vyšetření:
- Psychologické
- Speciálně pedagogické
- U zdravotně handicapovaných dětí provádí vyšetření speciálně pedagogické centrum (Švingalová, 2003)
- Pediatrické
Jen velmi málo dětí splňuje všechny vyjmenovaná znaky školní zralosti. Lze očekávat, že určité potřebné vlastnosti se u dítěte vyvinou ještě v průběhu 1. školního roku při dobrém vedení učitelky a za podpory rodičů doma. [1]
Hlediska posuzování školní zralosti a připravenosti
- Chronologický věk vstupu dítěte do školy
- V České republice je vstup do školy v optimálních případech limitován dovršením 6-ti let k 31. srpnu
- Dříve tzv. Filipínská míra
- Dítě bylo zralé, když si dosáhlo rukou přes hlavu na ucho na opačné straně
- V současnosti se užívá jen občas
- Končetiny rostou rychleji než obvod hlavy
- Kapalínův index - posouzení vztahu mezi:
- Růstovým věkem (poměr výšky a váhy)
- školní zralostí (prospěchem)
- Např. 120 cm / 20 kg = růstový věk 6 - čím vyšší, tím lze předpokládat vyšší školní zralost
- Hledisko kognitivní
- Posuzuje psycholog
- Speciální pedagog
- Jedná se o vyšetření inteligence
- Vyhraněnost laterality
- Obecná informovanost dítěte
- Emoční hledisko
- úroveň autoregulace citů a impulsů,
- Regulace uspokojování svých potřeb
- Morální zralost
- Základy chápání norem a hodnot, podle kterých by mělo ovládat své chování.
- Motivační hledisko
- úkolová a volní zralost - zralost pro plnění úkolů
- Cílevědomost
- Vytrvalost
- Hledisko sociální
- Schopnost dítěte přijmout novou roli školáka
- Samostatnost
- Spolupráce
- Kooperace
- Submise
- Podřízení se autoritě, apod.
- Jiráskův test školní zralosti – modifikace Kernova testu - ze tří subtestů:
- Kresba mužské postavy
- Nápodoba psacího písma
- Obkreslení skupiny teček
- Reverzní test(Edfeldtův)
- úroveň zrakové diferenciace
- úroveň reverzních tendencí (zaměňování zrcadlových tvarů)
Když dojde ke zjištění, že dítě není zralé ani připravené pro zahájení školní docházky, navrhuje se:
- Odklad školní docházky
- Měla by být navržena i opatření, která zajistí stimulaci oblastí, ve kterých dítě nesplňuje požadavky pro vstup do školy [1]
- Podle zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání(školský zákon) jsou do mateřských škol většinou přijímány děti ve věku od 3 do 6 let, případně starší dítě s odkladem školní docházky, nejpozději však do začátku školního roku, v němž dosáhne 8 let.
- Předškolní edukace je nepovinná, ale je vhodné hlavně pro:
- Děti v posledním roce před zahájením povinné školní docházky
- Děti s odkladem školní docházky
- Tyto děti byly do mateřské školy přijímány přednostně a bezplatně
Literatura
[1] BC. CHRÁSTOVÁ, Lenka . EDUKATIVNĚ STIMULAČNÍ SKUPINY : V MATEŘSKÉ ŠKOLE [online]. Brno : ?, 2007. ? s. Diplomová práce. MASARYKOVA UNIVERZITA, PEDAGOGICKÁ FAKULTA, Katedra speciální pedagogiky. Dostupné z WWW: < is.muni.cz/th/69716/pedf_m/diplomova_prace.txt >.